به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا سیستم سالیانه تعیین قیمت سنگ آهن باز خواهد گشت؟!!!

اتحادیه آهن و فولاد اروپا، یوروفر پیش بینی می کند که سیستم تعیین قیمت سنگ آهن مجددا به سیستم سالیانه بازگردد چرا که سیستم های کوتاه مدت تعیین قیمت سنگ آهن مشکلات بسیاری را برای کارخانه ها به وجود آورده است.

از آنجایی که سوددهی شرکت های معدنی بزرگ دنیا با فروش سنگ آهن بر اساس قیمت این محصول در بازار نقدی افزایش یافته است، بدون شک آنها در برابر تغییر این سیستم و بازگشت به سیستم سالیانه مقاومت خواهند کرد. در این میان شرکت های معدنی کوچکتر به دنبال تعیین قیمت سنگ آهن به صورت سالیانه هستند. اما بازگشت به سیستم سالیانه چند سال طول خواهد کشید.

در حال حاضر سطح تقاضای سنگ آهن تاثیری بر قیمت این محصول ندارد و سه غول معدنی بزرگ دنیا با کنترل حجم عرضه به بازار، قیمت این محصول را تعیین می کنند.

معادن جدید سنگ آهن در جهان آغاز به کار کرده اند و عرضه این محصول افزایش یافته است؛ به همین دلیل پیش بینی می شود که قیمت این محصول طی 5 سال آینده در حدود 50 درصد کاهش یابد.

برخی از دست اندرکاران پیش بینی می کنند که قیمت سنگ آهن طی سال آینده افتی 25 درصدی (33 دلار در هر تن ) را در مقایسه با قیمت کنونی این محصول تجربه کرده و به 120 دلار هر تن برسد.

همچنین پیش بینی می شود که قیمت این محصول تا سال 2015 بیش از 50 درصد کاهش یافته و در قیمت 60 دلار هر تن معامله شود.

شرکت های معدنی بزرگ دنیا یعنی بی اچ پی، ریو و واله در نظر دارند تا ظرفیت تولید خود را تا سال 2015 در حدود 265 میلیون تن بالا ببرند؛ به همین دلیل پیش بینی می شود که بازار این محصول با مازاد ظرفیت روبرو شود.

در این میان برخی نیز بر این باورند که با توجه به بالا بودن هزینه ساخت معادن جدید، احتمالا افزایش ظرفیت تولید شرکت های معدنی به مدت زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.

با توجه به اینکه شرکت های معدنی مدت ها بود که به دنبال منسوخ کردن سیستم سالیانه و تعیین قیمت سنگ آهن با قرار دادهای کوتاه مدت و بر اساس قیمت این محصول در بازار نقدی بودند، بدون شک در برابر بازگشت به سیستم سالیانه مقاومت خواهند کرد. به همین دلیل عده ای اظهار داشته اند که احتمال تعیین مجدد قیمت ها به صورت سالیانه ضعیف است.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۴ آبان ۱۳۸۹ ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۶۹۹
کد خبر : ۷,۸۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید