به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نبود تقاضای میلگرد و تاثیر آن بر بازار بیلت– 29/ 08/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- با آغاز دهه دوم نوامبر قیمت قراضه صعودی شد و به 390 تا 400 دلار سی اف آر ترکیه  و 400 تا 420 دلار سی اف آر خاوردور رسید. این افزایش قیمت به رشد قیمت محصولات نیمه تمام انجامید. همچنین تقاضای بالای ایران نیزکمک کننده بود. محصولات نیمه تمام روسیه و اوکراین را نوردکاران ایران، عراق، سوریه و افریقای شمالی خریداری نمودند.

قیمت پیشنهادی به ایران نهایتا به 575 تا 585 دلار فوب دریای خزر رسید که قیمت فوب دریای سیاه 540 تا 550 دلار بود. برخی عرضه کننده ها محصول ژانویه را 560 دلار فوب یا بالاتر پیشنهاد داده اند. گرچه در این مورد عرضه محدود است.

فولاد سازان ترک تا به امروز ترجیح داده اند از بازار داخلی  بیشتر خرید کنند چرا که قیمت ها در مقایسه با عرضه سی آی اس به صرفه تر است. گرچه اخیرا برخی از عرضه کنندگان ترک قیمت های داخلی و صادراتی محصولات نیمه تمام خود را به علت رشد قیمت قراضه به 570 دلار درب کارخانه یا فوب افزایش داده اند. قیمت های بالاتر نیز پیشنهاد شده است.

در بازار خاور دور رشد قیمت محصولات نیمه تمام خیلی حاد نبود. ویتنام که بزرگترین وارد کننده منطقه است هنوز وارد بازار نشده. از طرفی قیمت محصولات نیمه تمام نسبت به قیمت فعلی میلگرد در بازار داخلی  خیلی بالاتر است. قیمت پیشنهادی صادر کنندگان سی آی اس و تایوان که 580 تا 590 دلار سی اف آر است به گونه ای فرضی و مجازی است و قراردادی حقیقی در این قیمت ها بسته نشده است.

مشکل اصلی بازار محصولات نیمه تمام ضعف بازار مقاطع خاور میانه و شرق آسیاست. شرکت های ترک آماده اند قیمت میلگرد را به 610 تا 620 دلار فوب برسانند آن هم به علت افزایش قیمت محصولات نیم ساخته. ولی خریداران واقعی این قیمت ها را بالا می دانند. از طرفی اوایل اکتبر قیمت میلگرد ترکیه در کشور های حوزه خلیج فارس که 590 دلار سی اف آر بود خیلی گران به حساب می آمد چه برسد به این قیمت های جدید. این روز ها ترکیه میلگرد خود را به کشور های عراق، ایران و افریقای شمالی صادر می کند. البته این ریسک مطرح است که قیمت های پیشنهادی آن ها مورد قبول خریداران واقع می شود یا نه.

وضعیت در بازار شرق آسیا پیچیده تر است. قیمت مقاطع در نوامبر در چین صعودی بوده ولی بازار کشور های دیگر در رکود بود. قیمت صادرات میلگرد به کره و کشور های آسه آن از 620 تا 630 دلار سی اف آر بالاتر نرفته و بعید است از این بیشتر گردد. این امر بازار محصولات نیمه تمام را محدود ساخته. به گفته نوردکاران شرق آسیا، قیمت مطلوب آن ها برای خرید محصولات نیمه تمام نباید بیشتر از 560 دلار سی اف آر باشد.

با همه این اوصاف دلیلی برای کاهش قیمت محصولات نیمه تمام در آینده قابل پیش بینی وجود ندارد برعکس احتمال افزایش قیمت بالاست. در هر حال نباید فراموش کرد که هنوز تقاضای میلگرد در بازار های اصلی ناچیز است.

۲۹ آبان ۱۳۸۹ ۰۸:۵۷
تعداد بازدید : ۷۰۹
کد خبر : ۷,۸۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید