به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد- گزارش هفته 46

 سنگ آهن

در هفته گذشته قیمت سنگ آهن کمی بالا رفت در حالی که همه انتظار داشتند روند نزولی خود را شروع کند. قیمت سنگ آهن از 161 دلار برای خلوص 62 درصد تحویل بنادر چین به نزدیک 165 دلار رسید. چند علت برای این افزایش قیمت هست، اول محدود شدن صادرات از هند. دوم بارندگی در مناطق شرقی هند و مشکل افزایش رطوبت سنگ آهن در هند. سوم افزایش محدود قیمت ها در چین. چهارم افزایش سودآوری اکثر کارخانه های چین و امید به بهبود تقاضای آنها. ولی واقعیت اینست که قیمت نمی تواند بیش از این بالا برود. روند آن رو به نزول خواهد بود مهم ترین دلیل این امر آن است که دولت چین عرضه وام را محدود کرده و نرخ بهره را بالا برده در نتیجه حجم نقدینگی کاهش یافته این امر باعث تنزل مصرف فولاد شده که ادامه خواهد داشت از طرف دیگر فشار دولت برای کاهش تولید صنایع آلاینده بخش فولاد جدیست و همین امر منجر به پایین آمدن سطح تولید شده است.

 

قراضه

بر خلاف سنگ آهن، روند صعودی قراضه سریع تر بود و این روند ادامه دارد. قراضه کلاس 2 در ژاپن 12 تا 30 دلار هر تن بالا رفت همین امر باعث شد تا ژاپنی ها قیمت قراضه صادراتی را 360 دلار فوب اعلام کنند. البته بخشی از این افزایش قیمت ناشی از کاهش ارزش دلار است. کارخانه های ژاپنی اخیرا با مشتریان عمده خود توافق هایی را امضاء کرده اند که در قبال تحویل بخشی از ورق مورد نیاز مشتری ها، قراضه یا ضایعات  مربوطه را دریافت کنند این امر نشان دهنده محدودیت عرضه قراضه در ژاپن است.

 قراضه تحویل بنادر ترکیه هفته قبل 4 دلار افزایش یافت و به 395 دلار هر تن رسید. در کره هیوندائی قراضه ژاپن را 21 دلار گرانتر در قیمت 363 دلار برای کلاس 2 معامله کرد در حالی که فروشنده ناراضی بود. در اروپا قیمت قراضه 16 دلار هر تن افزایش یافت قراضه تحویل خاوردور به 410 تا 420 دلار بسته به ترکیب آن رسیده است و احتمالا این روند ادامه یابد در حالی که قیمت مقاطع همچنان ثابت مانده است. در امریکا قراضه کلاس یک هر لانگ تن 5/18 دلار بالا رفت و به 340 دلار هر لانگ تن درب کارخانه رسید.

 

بیلت

روس ها در هفته گذشته تلاش کردند که قیمت بیلت را بالا ببرند، اکثر کارخانه ها سفارشات ماه دسامبر را بسته اند. از آنجا که قیمت قراضه رو به افزایش است و سفارشات فصل اول سال آینده در پیش، آنها تلاش می کنند تا قیمت ها را افزایش دهند. قیمت فوب دریای سیاه 20 دلار افزایش یافت و به 570 دلار هر تن رسید. این در حالی است که قیمت فوب آستاراخان با 10 دلار افزایش به 595 دلار هر تن رسیده، قیمت تحویل بنادر خاوردور هم به 590 دلار هر تن افزایش داده شد. این در حالی است که قیمت میله گرد با بیلت تقریبا 25 دلار هر تن فاصله دارد. قیمت بیلت افزایش داشته ولی حجم معاملات بسیارپایین است. پیشنهادهای کارخانه ها هم در تناژ محدود می باشد به غیر از افزایش قیمت قراضه، دلیل دیگر افزایش قیمت، انبار سازی بعضی از تجار بزرگ است آنها انتظار دارند قیمت ها افزایش یابد بنابراین خریدهای خود را در قیمت های پایین انجام می دهند. با این حال قیمت بیلت در بورس لندن تغییری نداشت. در کشورهای مسلمان هم بعلت تعطیلات عید قربان عملا معامله صورت نمی گرفت.

بیلت در ایران

قیمت بیلت در ایران هفته قبل با 10 تومان کاهش روبرو شد. بیلت سایز 150 میلیمتر که اول هفته در انزلی هر کیلو 7100 ریال پیشنهاد می شد در آخر هفته به 7000 ریال هم رسید. روز یکشنبه یک شرکت شمش سایز 150 را تحویل 10 روز آینده در قیمت 685 تومان تحویل بندرامام عرضه کرد در حالی که قیمت همان روز 705 تومان بود. گفته می شود ایرانی ها در ماه اکتبر 500 هزار تن بیلت از سی آی اس و حدود 200 هزار تن از ترکیه خریداری کرده اند این شمش ها هنوز به بنادر ایران نرسیده اند. با ورود این محموله ها بخصوص در ماههای پیش رو که تقاضا روبه کاهش است قیمت باید تنزل یابد. یک نکته دیگر در مورد آینده بیلت در بازار ایران اهمیت دارد و آن اینست که اعتبارات ریفاینانس برای ورق گرم بسته شده در نتیجه سفته بازها که تابحال روی ورق گرم بازی می کرده اند به سمت خرید بیلت می روند و این امر در آینده قیمت بیلت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد قیمت بیلت تحویل بنادر شمالی ایران با اعتبار اسنادی 630 دلار عرضه می شد ولی مقدار آن محدود بود.

 

مقاطع

قیمت مقاطع در هفته گذشته با ثبات و رو به بالا بود. علت این امر کاهش ارزش دلار و بالا رفتن قیمت قراضه و بیلت بود ولی تقاضا همچنان ضعیف است. بزرگ ترین بازار مقاطع در ماههای اخیر خاورمیانه و خاوردور بوده است، منطقه خاورمیانه بعلت نزدیک بودن تعطیلات عید قربان عملا با سکوت روبرو بود. در خاوردور هم بازار کشش افزایش قیمت زیادی را ندارد حداکثر 630 دلار سی اف آر ظرفیت قیمت خاوردور است. در اروپا قیمت میله گرد به 410 یورو هر تن رسید. تیرآهن هم 500 یورو هر تن معامله شد. بعضی از کارخانه های ترک تولید خود را پایین آورده اند چون تقاضا بسیار محدود است و آنها نمی توانند بیش از 610 دلار فوب کالایشان را عرضه کنند. در امریکا کارخانه ها شاخص قیمت میله گرد را 20 دلار هر شورت تن افزایش دادند و به 650 تا 670 دلار هر شورت تن درب کارخانه رساندند. در مجموع تقاضای مقاطع در دنیا ضعیف است و همین امر تجار را وادار به احتیاط و انجام معامله در حداقل مقدار نموده است.

مقاطع در ایران

از اول هفته قیمت ها روند نزولی داشت روز شنبه بازار کاملا ساکت بود ولی از روز بعد کمی تحرک دیده شد. انتظار عمومی اینست که قیمت ها باید کاهش یابد چند دلیل برای این دیدگاه موجود است اول روند رو به کاهش تقاضای فصلی، دوم سیاست دولت برای تنزل قیمت میله گرد و تیرآهن تا مرز 700 تومان هر کیلو در بورس کالا، سوم فشار عرضه از سوی تولیدکنندگان داخلی و واردات.

 در بازار امروز ایران میله گرد از امارات، مصر، ترکیه، سی آی اس عرضه می شود ضمن اینکه تولیدکنندگان داخلی هم به فروش خود ادامه می دهند متوسط قیمت میله گرد که ماه گذشته بالای هر کیلو 900 تومان بود این ماه به زیر 780 تومان هر کیلو درب کارخانه بدون 3 درصد مالیات ارزش افزوده رسیده است روز چهارشنبه بعلت نزدیکی تعطیلات روند نزولی قیمت ها متوقف شد میله گرد امارت و ترک تحویل بنادر جنوبی ایران در قیمت 640 تا 650 دلار هر تن عرضه می شود.

 

ورق

ورق در چین کمی افزایش قیمت داشت اوایل هفته ورق گرم و ورق سرد هر تن 20 دلار بالا رفت ولی در آخر هفته چند کارخانه بزرگ قیمت هایشان را کاهش دادند. قیمت ورق گرم 25 دلار و ورق سرد 35 دلار پایین تر اعلام شد. در حالی که کارخانه های درجه اول قیمت ها را برای دسامبر ثابت نگاه داشته اند، چینی ها ورق گرم کویل را تا 630 دلار سی اف ار خاوردور عرضه کردند ولی خریدار نداشتند. با توجه به این شرایط پیش بینی می شود روند نزولی قیمت ورق در چین ادامه داشته باشد چون تقاضا محدود است. قیمت ورق گرم در شمال اروپا روی 650 تا 670 دلار ثابت مانده ولی موجودی انبارها کم است در جنوب اروپا ورق گرم در 610 دلار عرضه می شود که نسبت به هفته قبل 10 تا 20 دلار افزایش نشان می دهد. کارخانه ها بعلت کاهش ارزش دلار و بالا رفتن قیمت قراضه سعی در بالا بردن قیمت دارند ولی تجار علاقه ای به خرید نشان نمی دهند. در امریکا روند نزولی قیمت ورق متوقف شده ورق گرم در غرب امریکا 610 دلار هر تن عرضه شده که نسبت به هفته قبل 5 تا 8 دلار بیشتر است. روس ها ورق گرم را تا 10 دلار بالاتر به قیمت 5/6 دلار فوب دریای سیاه عرضه کردند ورق سرد را هم تا 740 دلار ولی فروش ها در تناژهای بسیار محدود است. منطقه خلیج فارس و شمال افریقا بعلت تعطیلات تحرکی نداشت. به نظر می رسد کاهش قیمت ورق متوقف شده چون تولید کارخانه ها هم به حداقل خود رسیده از طرف دیگر اکثر کارخانه ها در سی آی اس و جنوب اروپا منتظر سال جدید هستند چون سهمیه صادراتی امسال آنها به اروپا بسته شده است.

 ورق در ایران

قیمت ورق از اوایل هفته نزولی بود. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر در انزلی که اول هفته 714 تومان معامله می شد در آخر هفته به 695 تومان هر کیلو هم رسید. ورق گرم ضخامت 5/2میلیمتر به بالا با ثبات قیمت روبرو بود ولی تقاضا بسیار محدود بود. متوسط قیمت ورق گرم ضخامت 5/2 تا 15 میلیمتر تحویل در تهران 760 تومان بود ورق سرد بازار بسیار کمرنگی دارد و تقاضا هم ضعیف است. ورق گالوانیزه با اینکه موجودی کمی دارد و در بعضی سایزها با کمبود روبرو شده ولی باز هم تغییر قیمتی نداشت و ثابت ماند. تجار اکثرا با حالت ناامیدی در انتظار نشسته اند تا ببینند تصمیم دولت در مورد برنامه هدفمند کردن یارانه ها چه زمانی اجرا می شود. این در حالی است که قیمت های کارخانه های ایران هم در بورس ثابت مانده قیمت های وارداتی هم تغییری نداشتند.

 ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر تحویل بنادر شمالی 630 تا 640 دلار، ورق سرد قزاقستان و روسیه 750 دلار و ورق گالوانیزه 850 تا 860 دلار پیشنهاد می شود .

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۹ آبان ۱۳۸۹ ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۸۲۸
کد خبر : ۷,۸۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید