به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مازاد ظرفیت تهدیدی برای تجارت بین المللی فولاد

در نشست او ای سی دی که روز دوم دسامبر در پاریس برگزار شد از مازاد ظرفیت به عنوان تهدیدی جدی برای ثبات اقتصادی صنعت فولاد در جهان یاد شده است. تقاضای فولاد، سطح تولید و قیمت تمام محصولات فولادی در جهان صعودی بوده است اما نوسان قیمت ها مشکلاتی را برای دست اندرکاران به وجود آورده است.

اگر چه صنعت فولاد در جهان نسبت به زمان بحران اقتصادی بهبود یافته است اما هنوز هم تاثیر این بحران در برخی زمینه ها مشهود است. سطح تولید، تقاضا و حجم معاملات در سال های 2008 و  2009 کاهش یافته بود. میزان بهبود این وضعت در اقتصادهای نوظهور سریعتر از کشورهای توسعه یافته بوده است.

در حال حاضر میزان تقاضای محصولات فولادی در آسیا 6/17 درصد بیشتر از زمان قبل از بحران اقتصادی جهانی می باشد. این در حالی است که سطح تقاضا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز هم کمتر از زمان پیش از بحران اقتصادی جهانی است.

گزارش ها نشان می دهد که ظرفیت تولید فولاد در کشورهایی که هزینه تولید در آنها پایین است و سطح تقاضا بالا، افزایش یافته است. طی 10 سال گذشته ظرفیت تولید فولاد در جهان 814 میلیون تن افزایش یافته و به 1893 میلیون تن رسیده است. به دنبال این امر مازاد ظرفیت فولاد در دنیا در حدود 300 میلیون تن می باشد. پیش بینی می شود که ظرفیت تولید فولاد در جهان تا سال 2012 به 2 هزار میلیون تن برسد.

در پی افزایش سطح تولید فولاد در جهان، تقاضای مواد اولیه بالا رفته و بازار این محصول با کمبود موجودی روبرو شده است که این امر منجر به رشد شدید قیمت این محصولات در دنیا شده است.

به دنبال این امر شرکت های فولادی به کاهش هزینه تولید و ارتقا سطح کیفی تولید و محصولات خود روی آورده اند.

هنوز به طور قطع نمی توان در مورد روند آینده بهبود وضعیت اقتصادی در دنیا صحبت کرد اما برخی پیش بینی می کنند که وضعیت اقتصادی کشورهای دنیا در سال های 2011 و 2012 به تدریج بهبود یابد.

بنا به گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد پیش بینی می شود که تقاضای فولاد در دنیا در سال آینده 3/5 درصد نسبت به سال 2010 افزایش یافته و همچنین رشدی 6/9 درصدی را نسبت به سال 2007 تجربه کند.

گزارش ها نشان می دهد که حجم صادرات در برخی از مناطق افزایش یافته و تاثیرات بحران اقتصادی جهانی بر تجارت بین المللی کشورها کاهش یافته است. صادرات محصولات فولادی در اروپا به میزان پیش از بحران اقتصادی بازگشته است. حجم صادرات کره و ژاپن هم به دلیل بالا بودن تقاضا در خاوردور افزایش یافته است اما حجم صادرات فولاد چینی ها هنوز هم کمتر از زمان پیش از بحران اقتصادی جهانی می باشد.

اخیرا برخی از اقدامات محدود کننده تجاری دولت ها کاهش یافته است. اما احتمال تغییر سریع سیاست های تجاری در دنیا وجود دارد که با توجه به مشکل مازاد ظرفیت، در صورتیکه سطح تقاضا افزایش نیابد، این امر تهدیدی تازه برای تجارت فولاد در دنیا خواهد بود.

همچنین در این کنفرانس مقامات آمریکایی از کشورهایی مانند چین و ترکیه که موجودی قراضه پایینی دارند، درخواست کرده است تا پیش از افزایش تعداد کوره های قوس الکتریکی خود چاره ای برای تامین موجودی مورد نیاز در نظر بگیرند.

افزایش تعداد کوره های قوس الکتریکی در دنیا و همچنین محدود شدن صادرات قراضه در برخی مناطق منجر به رشد قیمت این محصول در جهان شده است. این امر همچنین به کاهش قیمت قراضه در کشورهایی که صادرات خود را محدود کرده اند نیز کمک کرده است. روسیه، اوکراین و چین صادرات قراضه را محدود کرده اند.

طی سال 2009 حجم صادرات قراضه در آمریکا 19 میلیون و 400 هزار تن، صادرات قراضه ژاپن 9 میلیون و 300 هزار تن و حجم صادرات اروپا در حدود 8 میلیون و 800 هزار تن بود. ترکیه نیز با واردات 15 میلیون و 600 هزار تن، چین با واردات 13 میلیون و 700 هزار تن و کره با واردات 7 میلیون و 300 هزار تن طی این سال بزرگترین وارد کنندگان قراضه بودند. بیش از 30 درصد محصولات فولادی تولید شده در ترکیه به  واردات قراضه وابسته است.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۱ آذر ۱۳۸۹ ۰۹:۲۷
تعداد بازدید : ۵۶۷
کد خبر : ۸,۱۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید