به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توافقنامه تجارت آزاد ترکیه و جهان عرب؛ در خطر- 21/ 09/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- مذاکرات دراز مدت توافقنامه تجارت آزاد میان ترکیه و گروه همکاری های حوزه خلیج فارس  که از سال 2005 آغاز شد، به دلیل حمایت از صنایع داخلی به خصوص سنگ آهن و فولاد در حوزه خلیج فارس، با شکست مواجه شده است. ظاهرا کشور های منطقه ترکیه را به اشباع نمودن بازار منطقه از فولاد ارزان قیمت متهم کرده است.

گرچه مقامات ترکیه چندین مرتبه اظهار داشتند که تا پایان امسال یک توافق نامه تجارت آزاد بین طرفین امضا خواهد شد، آخرین اجلاس گروه همکاری های خلیج فارس هفته قبل در امارات شروع به کار نمود و مشکل اصلی پیش روی این توافقنامه مسئله صادرات بحث بر انگیز ترکیه در برخی موارد بیان شد. 

تا پیش از این موانع پیش روی این توافق نامه علنی نشده بودند ولی در اکتبر یک شرکت عمانی اظهار داشت که ترکیه بازار های منطقه را از فولاد ارزان قیمت اشباع نموده و از مقامات محلی خواسته بود تا با اعمال تعرفه های ضد دامپینگ با این روند برخورد نمایند.  ظاهرا در امارات کارخانه های بسیاری چون قدرت رقابت با محصول ترک را ندارند تولید را کم نموده یا به کل تعطیل کرده اند.

در ماه اکتبر وزرای خارجه حوزه خلیج فارس و ترکیه دوری از مذاکرات را با هدف تحکیم روابط اقتصادی سیاسی  و امضای توافقنامه تجارت آزاد آغاز نمودند. در این اجلاس کارگروه هایی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی شامل مسائل مربوط به حمل و نقل، آموزش و بهداشت تشکیل شد. در سپتامبر 2008 ترکیه و گروه همکاری های حوزه خلیج فارس پیش نویس تفاهم نامه دستیابی به مشارکت استراتژیک در همه زمینه ها را امضا نمودند ولی تا به امروز این مذاکرات به امضای یک توافق نامه تجارت آزاد بین طرفین دست نیافته است.

گرچه توافق هایی بین طرفین ایجاد شده ولی هنوز موانع پیش رو بسیار است. ظاهرا تفاوت های موجود در بازار های فولاد دو طرف این موانع را ایجاد نموده است.

در سال 2008 صادرات کشور های حوزه خلیج فارس به ترکیه نسبت به سال 2007 پنج برابر شد و واردات از ترکیه 15 برابر، که درصد بالایی به محصولات آهن و فولاد اختصاص داشت. میزان داد وستد های میان طرفین از یک میلیارد و 500 میلیون دلار سال 1999 به 17 میلیارد و 500 میلیون دلار در سال 2008 افزایش یافت. در سال 2009 رکود اقتصادی روند صعودی را متوقف ساخت و در سال جاری مجددا افزایش یافت.

۲۱ آذر ۱۳۸۹ ۰۹:۲۷
تعداد بازدید : ۴۸۱
کد خبر : ۸,۱۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید