به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

هشدار یوروفر برای رکود بی سابقه در سال 2009

به گزارش اتحادیه صنایع آهن و فولاد اروپا ( یوروفر)، به دلیل تشدید بحران مالی و تاثیرات آن که از بخش های مالی به دیگر بخش های اقتصادی کشیده شده، اقتصاد اروپا از ابتدای سال 2009 با رکود شدیدی مواجه شده است. 

این گزارش اضافه می کند که این رکود به دلیل پس زمینه و حوزه جغرافیایی خاصی که دارد، نمی تواند از منظر تاریخی مورد بررسی قرار گیرد. با این وجود، اگر فرض کنیم که اقداماتی که در این زمینه اتخاذ می شود به موقع و موثر باشد، آن گاه می توان احتمال داد که این رکود در اواخر 2009 به کف خود خواهد رسید. آخرین پیش بینی های کمیته اقتصادی یوروفر نشان می دهد که تولید ناخالص اتحادیه اروپا در سال جاری حدود 9/1 درصد کاهش می یابد. تنها در سال 2010 می توان شاهد بهبودی جزئی در شرایط اقتصادی بود.

تاثیر بدتر شدن وضعیت اقتصادی از پاییز 2008 را می توان به طور کامل در چشم انداز صنایع مصرف کننده فولاد مشاهده کرد. در نیمه اول سال جاری تولید فولاد 10 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش خواهد یافت. در نیمه دوم پیش بینی می شود که این روند نزولی به تدریج بهبود یابد ولی در کل، تولید در بخش های مصرف کننده فولاد بین 7 تا 8 درصد در سال 2009 کاهش خواهد داشت. در این میان، بخش اتومبیل سازی بیشترین تاثیر را از این رکود گرفته است. البته بخش های ساخت و ساز، لوله های فولادی و بخش های مهندسی نیز از این روند نزولی و رکود شدید در امان نبوده اند. اما تمام بخش ها در سال 2010 شاهد بهبود اندکی در اوضاع خواهند بود.

بنا بر این گزارش، بازار فولاد اروپا نیز شدیداً تحت تاثیر این بحران قرار گرفته و و با رکود بی سابقه ای در سال جاری رو به رو خواهد شد. چشم انداز نیمه دوم بازار فولاد در سال 2009 حاکی از تداوم روند نزولی و کاهش دو رقمی در مصرف واقعی فولاد نسبت به آنچه که در فصل آخر 2009 ثبت شد، است. مصرف ظاهری در فصل اول حدود 29 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می یابد. کاهش مصرف ظاهری در فصل های بعدی سال نیز ادامه خواهد یافت. با این حال پیش بینی می شود که میزان مصرف در فصل چهارم سال 2009 نسبت به سطح بسیار پایین فصل آخر 2008 اندکی رشد بیابد. با این وجود، پس از کاهش 15 درصدی در سال 2009، مصرف ظاهری در سال 2010 کمی رشد خواهد یافت.

پیش بینی می شود که تقاضا در سال 2009 کمی بهبود یابد که ناشی از کاهش شدید موجودی انبارها در خلال سال 2009 می باشد.

۲۰ بهمن ۱۳۸۷ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۹۵۸
کد خبر : ۸۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید