به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین محرک اصلی رشد اقتصاد آسیا

اگر چه پیش بینی شده است که میزان رشد اقتصادی کشور چین در سال 2011 با افتی 5/1 درصدی نسبت به سال گذشته به 5/8 درصد برسد اما چین که دومین اقتصاد بزرگ دنیا می باشد هنوز هم محرک اصلی رشد آسیا می باشد.

با کاهش صادرات و اقدامات دولت چین به منظور کنترل تورم، احتمالا رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در آسیا نسبت به رقم 3/9 درصد در سال گذشته کاهش یافته و به 8 درصد خواهد رسید.

رشد اقتصادی کشور چین با کاهش اعتبارات بانکی به منظور کنترل تورم و کاهش قیمت رو به رشد مسکن پایین آمده است. اما هنوز هم تقاضای مواد اولیه در چین بالاست.

کشورهای در حال توسعه در شرق آسیا شامل چین، اندونزی، تایلند، ویتنام، فیلیپین، مالزی، فیجی و واناتو می شوند که چین محور اصلی توسعه در میان این کشورها به شمار می آید.

نرخ تورم در چین در ماه نوامبر 1/5 درصد بود که بالاترین حد طی 28 ماه پیش از آن می باشد. افزایش 7/11 درصدی قیمت مواد غذایی دلیل اصلی این امر می باشد. به همین دلیل دولت چین به منظور کنترل نرخ تورم طی چند ماه گذشته، دو بار نرخ بهره را بالا برده است.

رشد اقتصادی چین طی سه ماه منتهی به ماه سپتامبر در حدود 6/9 درصد بود که نسبت به رقم 9/11 درصد طی فصل اول کاهش یافته است.

در این میان پیش بینی می شود که میزان رشد اقتصادی اندونزی نسبت به 9/5 درصد در سال 2010 افزایش یافته و به 2/6 درصد برسد. اما برآورده شده است که رشد اقتصادی تایلند افتی 3/4 درصدی را نسبت به سال 2010 تجربه کرده و به 2/3 درصد برسد.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۸ دی ۱۳۸۹ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۶۷۸
کد خبر : ۸,۷۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید