به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سال نو و افزایش شایعات سنگ آهن- 30/ 10/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- برخی اظهار داشته اند که ممکن است قراردادهای فصلی سنگ آهن با قراردادهای ماهانه جایگزین شود ولی هنوز رسما چنین ادعایی مطرح نشده است.

برخی گزارش ها اظهار داشته اند که سه شرکت معدنی بزرگ دنیا هنوز رسما با فولاد سازان چینی در مورد سیستم جدید قیمت گذاری سنگ آهن صحبتی نکرده اند و بی اچ پی اظهار داشته گرچه سعی دارد سیستم قیمت گذاری کوتاه تری را پایه گذاری کند ولی سیستم فصلی را نفی نکرده است.

برخی مشتریان این شرکت مدل قیمت گذاری ماهانه را در بازار سنگ آهن پیشنهاد داده اند ولی تفکر اصلی حذف مدل استاندارد فعلی نبوده است.

دو شرکت معدنی دیگر واله و ریو تینتو از سیستم قیمت گذاری ماهانه حمایت نکرده اند. و فولاد سازان نیز تایید نموده اند که در رابطه با تغییر سیستم فعلی با آن ها صحبتی نشده است.

ابتدای هر سال شایعاتی در مورد مدل قیمت گذاری سنگ آهن در بازار سنگ آهن پخش می شود و توجه بسیاری را به خود جلب می کند. به نظر تحلیل گران این امر تنها جنگی روانی برای آزمایش فولاد سازان چینی بوده است.

در هر حال برخی دید گاه ها بر این نظر تاکید دارند که کوتاه تر شدن سیستم قیمت گذاری سنگ آهن به تدریج روند حاکم بر بازار خواهد بود. طبق قراردادهای فصلی که از فوریه 2010 اجرا شد، قیمت سنگ آهن براساس متوسط قیمت بازار نقدی طی سه ماه تعیین می شود. قیمت متوسط در فصل دوم و سوم سال 2010 بالا رفت ولی در فصل پایانی کاهش یافت. در مقایسه با سیستم سالانه، سیستم قیمت گذاری فصلی یک ماه به فولاد سازان فرصت می دهد تا برنامه تولید را بر اساس قیمت های جدید سنگ آهن آماده کنند. قیمت گذاری ماهانه نوسانات هزینه سنگ آهن را برای فولاد سازان بالاتر می برد چرا که سیستم ماهانه به معنای تطبیق کامل با قیمت های نقدی خواهد بود.

همچنین با کوتاه تر شدن سیستم قیمت گذاری، اختلاف قیمت نقدی و قراردادی به حداقل می رسد. در نتیجه اختلاف هزینه های فولاد سازان دولتی و خصوصی کمتر می شود. در رابطه با هزینه ها، کارخانه های بخش خصوصی با سیستم انعطاف پذیر و هزینه پایین، در رقابت در این بازار موفق تر خواهند بود.

۳۰ دی ۱۳۸۹ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۶۶۶
کد خبر : ۸,۷۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید