به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد- گزارش هفته 6 سال 2011

 سنگ آهن

روند صعودی افزایش قیمت سنگ آهن در هفته گذشته ادامه یافت، علیرغم تعطیل بودن بازار چین قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 درصد به  192 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین رسید. دلایل صعود قیمت سنگ آهن که در هفته های قبل وجود داشت هنوز پابرجاست. بسیاری اعتقاد دارند که قیمت در هفته های آینده از مرز 200 دلار بالاتر خواهد رفت یک نظر سنجی که توسط رویترز تهیه شده نشان میدهد که قیمت فصلی از پایه 130 دلار به 160 دلار هر تن برای خلوص 62 درصد جهت فصل آینده بالا خواهد رفت. تقاضای سنگ آهن در چین علیرغم برنامه های دولت تغییر نکرده ولی عرضه آن به شدت برای سه ماه آینده لطمه دیده است.

 

قراضه

قیمت قراضه در هفته قبل رو به کاهش بود. در ژاپن قیمت قراضه حدود 2 دلار هر تن افت کرد. با این حال تجار اعتقاد دارند قیمت 480 دلار فوب ژاپن بالاست و باید پایین تر بیاید. در چین بعلت تعطیلات قیمت تغییری نداشت ولی احتمال دارد در چند روز آینده با شروع فعالیت بازارها قراضه بالا برود. در بازار داخلی روسیه قیمت قراضه آ3 محکم روی 400 دلار ایستاده است در حالی که قیمت صادراتی آن 20 دلار کاهش یافته و به 440 دلار فوب بنادر دریای سیاه رسیده است. صادرکننده ها تلاش می کنند تا قیمت خرید قراضه سی آی اس را در هفته های آینده تا 15 دلار هر تن پایین بیاورند. در هفته های اخیر ترک ها قراضه نخریده اند همین امر باعث شده تا قیمت قراضه که به اوج خود رسیده بود و می بایست کاهش می یافت تنزل کند. قراضه خرد شده در امریکا 18 دلار هر لانگ تن افت کرد و به 455 دلار هر لانگ تن رسید. قراضه اروپا تحویل بنادر ترکیه 470 دلار پیشنهاد شد ولی ترک ها خریدار نیستند. پیش بینی می شود روند نزولی قیمت قراضه همچنان ادامه داشته باشد.

 

بیلت

قیمت بیلت در هفته گذشته باز هم کاهش یافت علت آن افت قیمت قراضه است. با این حال بازار بیلت در سردرگمی به سر می برد از یک طرف افزایش قیمت سنگ آهن و کک ایجاب می کند قیمت بیلت بالا برود ولی از سوی دیگر افت قیمت قراضه و کاهش تقاضای بیلت است. البته کارخانه های تولیدکننده، با کنترل حجم تولید سعی می کنند قیمت را حفظ کنند. بیلت در خاوردور وضع روشنی نداشت چون بازارها تقریبا تعطیل بودند ولی قیمت این کالا بین 650 تا 670 دلار سی اف آر بسته به کشور عرضه کننده پیشنهاد شد.

 در بورس لندن قیمت بیلت 29 دلار پائین آمد. قیمت بیلت در ترکیه 20 دلار کاهش یافت ولی انتظار میرود هفته آینده 15 دلار دیگر کاهش یابد. بیلت سی آی اس 620 دلار فوب دریای سیاه پیشنهاد می شود ولی خریدارها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند. دو علت برای این سیاست وجود دارد اول تقاضای ضعیف مقاطع در همه دنیا و دوم شرایط پیش آمده در شمال افریقا که تقاضای بیلت و قراضه را تحت تاثیر قرار داده است. در هفته آینده با فعال شدن بازار خاوردور، وضع بیلت بیشتر مشخص خواهد شد. تقاضا نیست ولی سطح عرضه هم پایین است.

بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران بدترین روزهای خود را سپری می کند از یک طرف افت قیمت در خارج امید به توقف روند نزولی قیمت را از بین برده، از طرف دیگر واردات سنگین دو ماه اخیر بازار را تحت فشار قرار داده در حالیکه تقاضای مقاطع خیلی پایین است و کارخانه ها که نیاز به پول دارند نمی توانند بیلت موجود در بازار را جذب کنند. به نظر می رسد این شرایط تا پایان سال ادامه یابد. قیمت بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی به 660 تومان هر کیلو رسید که شامل 3 درصد عوارض ارزش افزوده می باشد. زمزمه هایی از قیمت پایین تر هم شنیده می شود. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت سایز 150 میلیمتر تحویل بندر انزلی 650 دلار هر تن بوده است ولی خریدار نیست.

 

مقاطع

قیمت مقاطع در هفته قبل رو به نزول بود، به غیر از بازار چین که قیمت کمی بهبود یافت که ناشی از بالا رفتن قیمت کک و سنگ آهن است ولی در دیگر نقاط دنیا بازار مقاطع وضع امیدوارکننده ای نداشت. در ترکیه بعلت بهم ریختن بازارهای صادراتی این کشور، قیمت ها نزولی بود و بسته به نوع کالا 30 تا 40 دلار هر تن پایین آمد. در امریکا بعلت کاهش قیمت قراضه، متوسط قیمت مقاطع 15 دلار هر تن پایین آمد. قیمت میله گرد در عربستان تا 15 دلار هر تن کاهش یافت در اروپا قیمت میله گرد 10 یورو هر تن افت کرد . تیرآهن بال پهن در خاوردور 20 دلار بالا رفت که ناشی از محدودیت عرضه است ولی خریداری نیست. روس ها در برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند ولی هفته قبل مجبور شدند قیمت میله گرد را 10 تا 15 دلار پایین بیاورند در حال حاضر تجار بزرگ میله گرد را 680 دلار فوب دریای سیاه پیشنهاد می دهند. ولی کاهش قیمت تا 30 دلار هر تن هم شنیده شده. به نظر نمی رسد روند نزولی قیمت مقاطع در هفته آینده متوقف شود.

مقاطع در ایران

میله گرد از اول هفته روند نزولی داشت و متوسط قیمت تا پایان هفته 10 تومان کاهش یافت تیرآهن هم همین روند را دنبال کرد ولی نبشی و ناودانی ثابت ماند. صحبت هایی که در اول هفته در همایش صنعت فولاد توسط بعضی از کارشناسان گفته شد برای عده ای از تجار امیدوارکننده بود ولی تقاضا در بازار ضعیف است و آینده هم برای تجار روشن نیست چون دولت سیاست کنترل و مهار بازار فولاد را به شدت دنبال می کند بهمین دلیل سرمایه های موجود در بازار فولاد به سمت بورس یا اوراق مشارکت یا طلا تغییر مسیر داده است. این امر باعث شده که کارخانه ها در پایان سال با کمبود شدید نقدینگی روبرو شوند که حتما دولت برای آن هم چاره جویی خواهد کرد. در حال حاضر با توجه به رکود شدید، عرضه های پیشنهادی مقاطع در بورس کالا با علاقه از طرف تجار دنبال نمی شود و آنها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند.

 

ورق

بازار ورق تقریبا به اوج خود رسیده است در امریکا قیمت ورق گرم کویل توسط کارخانه ها 80 تا 100 دلار هر شورت تن افزایش یافت ولی به نظر نمی رسد خریدارها تمایلی به سفارش داشته باشند. پیش بینی می شود در هفته های آینده قیمت ورق در امریکا تنزل یابد . در چین قیمت ورق نشانه هایی از بهبود را نشان داد به علت آنکه موجودی انبارها ضعیف است و واسطه ها به شدت فعال شده اند. دو کارخانه قیمت جدید خود را با 50 دلار افزایش برای قیمت ورق گرم کویل شروع کردند ولی بازار چین هفته آینده مشخص خواهد شد. قیمت ورق محصول سی آی اس محکم ایستاده است. روسها ورق گرم کویل را تحویل بنادر مدیترانه 850 دلار هر تن و ورق سرد را 950 دلار پیشنهاد داده اند ولی به نظر می رسد قیمت را پایین بیاورند چون خریدارها حاضر به پرداخت در این قیمت نیستند. کره ای ها ورق گرم کویل را 700 دلار فوب ژاپن خریدند که 50 دلار نسبت به دو هفته قبل افزایش یافته است. در عربستان کارخانه حدید قیمت ورق را 20 تا 40 دلار هر تن بالا برد و ورق گرم را 770 دلار و ورق سرد را 870 دلار عرضه کرد. در اروپا قیمت ورق 3 تا 5 درصد بالا رفت ورق گرم کویل 860 دلار و ورق سرد 970 دلار هر تن درب کارخانه پیشنهاد شد.

ورق در ایران

ورق در هفته گذشته بازار ثابتی داشت ورق گرم کویل ضخامت 2 میلیمتر رول که اول هفته 755 تومان هر کیلو در انزلی عرضه می شد در آخر هفته به 740 تومان هر کیلو سقوط کرد. ورق های ضخامت های دیگر عملا ثابت ماند ورق گالوانیزه ضخامت های 1 میلیمتر به بالا با محدودیت عرضه روبرو است ولی به نظر نمی رسد که این وضع ادامه داشته باشد چون تولید آن در داخل به سادگی قابل افزایش است. ورق سرد بازار ثابتی داشت و تغییری در آن دیده نمی شد. بازار عرضه ورق تقریبا ثابت ماند. هفته قبل محصولات کاویان و اکسین در بورس کالای تهران با استقبال خریداران روبرو شدند و احتمال دارد با فعال تر شدن کاویان قیمت ورق گرم تخت با کاهش روبرو شود ولی با توجه به رکود حاکم بر بازار احتمال بالا رفتن قیمت بسیار بعید است.

هفته گذشته قزاقها قیمت های پیشنهادی خود را برای سی اف ار انزلی اعلام کردند آنها ورق گرم را 790 دلار و ورق سرد را 890 دلار هر تن پیشنهاد دادند ولی با توجه به قیمت های جاری بازار ایران و روند تقاضا، اکثر تجار ترجیح میدهند خریدی نکنند و در انتظار بازار در سال آینده بمانند.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

 

۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۴۹۶
کد خبر : ۹,۱۲۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید