به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تحولات مصر و بازار فولاد

آنچه  امروز در مصر می گذرد مسایل سیاسی است. سر فصل تمام خبرگزاری ها اتفاقاتی است که در آن کشور می افتد. دو نگرانی عمده وجود دارد اول مساله صلح مصر و اسرائیل، دوم قدرت گرفتن اخوان المسلمین.

در ورای این خبرها ، اتفاقاتی است که پنهان ولی سریع به پیش می رود. از روز دوم شروع بحران، بورس مصر آغاز به تنزل کرد و فرار سرمایه ها به سرعت شروع شد. ثروتمندان مصری اکثرا وابسته به حزب حاکم هستند و سرنوشت آنها با فرار مبارک در ابهام است، بنابراین اکثر سرمایه داران مصری که با مبارک منافع مشترک دارند از این کشور خواهند رفت. ولی دو بخش دیگر از سرمایه ها در حال فرار از مصر است که ارتباطی به جایگاه مبارک ندارد اما با شرایط سیاسی مصر و منطقه گره خورده است. دسته اول سرمایه دارانی هستند که با استفاده از بهبود اوضاع اقتصادی دهه اخیر به ثروت رسیده اند ، آنها ضمن حفظ پایگاه خود در مصر، به کشورهای خارجی خواهند رفت. ولی دسته دوم که بسیار مهم تر هستند سرمایه های خارجی است که بیشتر متعلق به سرمایه دارانی است که پس از وقایع دوم سپتامبر پول های خود را روانه بازارهای منطقه مثل مصر، لبنان و شیخ نشین های خلیج فارس نموده اند . موج تنش که از شمال افریقا شروع شده تا بحرین هم زبانه کشیده است، دیر یا زود دامن این کشورها را خواهد گرفت. مصر در دو سال اخیر رشد تجارت خارجی خوبی داشته است. پیش بینی می شد که در در سال 2011  صادرات مصر 27 درصد رشد داشته باشد. در سال 2010 رشد صادرات مصر به نسبت سال قبل 22 درصد بوده و به 29 میلیارد دلار رسید.  فولاد پس از نفت دومین کالای صادراتی مصر در سال 2009 بوده . بزرگ ترین بازار صادراتی مصر، ترکیه و کشورهای همجوار بوده اند. تولید فولاد در سال 2010 به بیش از 5/9 میلیون تن رسید که 8/5 میلیون تن آن مقاطع بوده است. مصر در هر ماه بطور متوسط 180 هزار تن ورق گرم به ترکیه صادر کرده است. بیشترین واردات مصر نیز از ترکیه، سی آی اس و چین بوده است.

با شروع تحولات مصر، رشد قیمت بیلت متوقف شد البته این توقف قابل پیش بینی بود ولی تحولات بازار سرعت آنرا بالا برد. حدود 60 هزار تن بیلت که برای مصر تولید شده بود به بازارهای دیگر فروخته شد مصر ماهانه حداقل 120 هزار تن قراضه وارد می کند. در حال حاضر 7 محموله قراضه که به مقصد مصر بارگیری شده بود در بنادر ترکیه تخلیه شده و صاحبان آنها تلاش می کنند آنها را در ترکیه بفروشند ، در حالیکه قیمت قراضه بعلت شرایط فصلی رو به کاهش است و ترکیه هم خرید قراضه را متوقف کرده . فروش این محموله ها در بازار ترکیه که بازار کلیدی قراضه است روند نزولی قیمت این کالا را تسریع می کند. از سوی دیگر واردات مصر متوقف شده این به معنای از دست رفتن ماهانه حدود 500 هزار تن تقاضای محصولات فولادی است ، عرضه کننده های این کالاها بیشتر ترکیه و سی آی اس هستند ، ترک ها در جستجوی مشتری در بازارهای خاوردور و امریکای لاتین می باشند. اما کارخانه های سی آی اس از یک طرف با افزایش تقاضای بازار روسیه روبرو هستند و از طرف دیگر آنها کاهش تولید را قبلا تجربه کرده اند و به سادگی آنرا به اجرا می گذارند. بنابراین  شوک اولیه بازار مصر در یک ماه آینده در بازار فولاد هضم خواهد شد ولی چند نکته در اینجا قابل بحث است .

اول : اگر تحولات مصر در کوتاه مدت به سرانجام برسد و دولت جدید ظرف سه ماه آینده کار را شروع کند ، پیش بینی اکثر دست اندرکاران رونق اقتصادی در این کشور است چون طبقه متوسط با باز شدن فضای سیاسی به بازار خواهد آمد .

دوم : ممکن است تحولات مصر، دیگر کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهد چه بسا این سیاست امریکا و هم پیمانان آنها باشد که الیگارشی های پیر را با حکومت های جدید جایگزین کند. در اینصورت بازار فولاد منطقه زیاد تغییر نخواهد کرد چون مصرف و تولید در این کشورها تقریبا برابر است بنابراین اثر آنها هم در حد یک دوره 4 ماهه هضم خواهد شد. نباید فراموش کرد که کل تولید فولاد از تونس تا امارات حداکثر 25 میلیون تن است و مصرف آنها هم در این حد می باشد. در حالی که تولید فولاد جهان در سال گذشته بیش از 1.400 میلیون تن بوده بنابراین تغییرات بوجود آمده در عرضه و تقاضای فولاد دنیا در حد 3-2 درصد می باشد که به سادگی قابل تعدیل است اما آنچه مهم است مساله سرمایه ها و ساخت و سازهاست . اکثر سرمایه ها در حال حاضر به سمت اروپا و امریکا در حال فرار است و حتی بخشی از سرمایه های موجود در شیخ نشین های خلیج فارس هم به سمت این دو منطقه در حرکت است. هنوز آماری از این نقل و انتقال های مالی نیست ولی حتی با بهبود فضای سیاسی در مصر ، برگشت  سرمایه های گریخته در کوتاه مدت با حجم سرمایه های خارج شده قابل مقایسه نخواهد بود. بنابراین بهم ریختگی در مصر باعث شکوفائی اقتصادی در امریکا و اروپا خواهد شد چرا که سرمایه های منتقل شده به این دو بخش از جهان در ساخت و سازها به کار خواهد رفت از آنجا که سرعت تحولات بالاست باید صبر کرد و نتایج آنها را دید. ولی بعید به نظر می رسد کل عرضه و تقاضای فولاد در سال 2011 در اثر تحولات مصر دچار تغییرات زیادی گردد .

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۴ بهمن ۱۳۸۹ ۱۰:۲۴
تعداد بازدید : ۵۹۳
کد خبر : ۹,۱۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید