به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فولاد سازان چین و جو منفی بازار فولاد

روند نزولی قیمت محصولات فولادی در چین که از ماه گذشته آغاز شده طی هفته قبل نیز ادامه داشته است. به دنبال این امر خوشبینی ها نسبت به بهبود بازار کاهش یافته است. افت یک درصدی قیمت ها طی 4 روز نشانگر مطلوب نبودن شرایط بازار می باشد. گزارش ها نشان می دهد که سطح تقاضا هم در بازار پایین است.

سخت گیری های دولت چین به منظور کنترل تورم و کند کردن رشد اقتصادی به شدت بازار این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. افزایش تولید کارخانه ها در ماه ژانویه و فوریه نیز به بدتر شدن اوضاع کمک کرده است. موجودی محصولات فولادی در ماه مارس به 19 میلیون رسیده است به همین دلیل احتمال بهبود بازار طی چند هفته آینده ضعیف است.

با توجه به روند نزولی قیمت ها در بازارهای بین المللی و احتمال حذف معافیت مالیاتی صادرات برخی از محصولات فولادی از اول آوریل، نمی توان از صادرات به عنوان راه حلی برای بهبود شرایط استفاده کرد.

تنها با افزایش فعالیت های ساختمانی و رشد تقاضا در بازار داخلی، شرایط بازار چین بهتر خواهد شد. برخی از دست اندرکاران اظهار داشته اند که اعتبار کافی برای بهبود فعالیت های ساختمانی مهیاست. به همین دلیل پیش بینی می شود که بازار مقاطع در چین از ماه مارس تا مه بهبود یابد.

تحلیل گران بر این باورند که قیمت های درب کارخانه در چین شاید ماه آوریل با ثبات باشند ولی بدون شک در ماه می افت قیمت هایی خواهیم داشت.

در واقع تنها کارشناسان این دیدگاه منفی را ندارند و برخی تجار نیز خرید از کارخانه ها را متوقف کرده اند چون قیمت های درب کارخانه و بازار نقدی اختلاف زیادی دارد. چه بسا روند بازار چین در نیمه اول سال مشابه ماه می و ژوئن سال 2010 باشد.

پس از تعطیلات سال نو چین، برخی کارخانه های اصلی فولاد این کشور قیمت محصولات اصلی خود را که غالبا ورق سرد و گرم بوده تا 46 دلار در هر تن افزایش دادند. کارخانه ویسکو اولین افزایش قیمت ها را داد و به دنبال آن بائو استیل  قیمت های مارس را بالا برد. کارخانه آنگانگ نیز قیمت ها را همچون این دو کارخانه بالا برد.

پس از افزایش قیمت های درب کارخانه، هزینه تجار و مصرف کننده ها به سرعت بالا رفت. به علاوه قیمت های داخلی بازار فولاد چین در دومین هفته پس از تعطیلات رو به کاهش رفت و اختلاف قیمت های بازار و درب کارخانه افزایش یافت. به نظر دست اندر کاران بازار این اختلاف قیمت چندان ماندگار نیست و به زودی کارخانه ها باید قیمت ها را کاهش دهند.

با این حال کارشناسان معتقدند شاید کارخانه ها به زودی قیمت را پایین نیاورند ولی در عوض تخفیف هایی به مشتریان خود بدهند.

تحت تاثیر افت قیمت های داخلی و صادراتی، فولاد سازان چینی قیمت ورق گالوانیزه خود را 20 دلار در هر تن کاهش داده اند.

بازار صادرات هنوز مطلوب نیست چون خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند. به نظر تجار روند بازار صادرات خوش بینانه نیست.

سال گذشته بازار چین با تولید بالا، موجودی بالا، هزینه های زیاد و قیمت های پایین روبرو بود و چه بسا این روند در سال 2011 نیز ادامه یابد.

گرچه کف قیمت فولاد نسبت به سال قبل بالاتر خواهد بود ولی نباید انتظار افزایش قیمت چشمگیری در سال جاری داشت. هنوز مسئله مازاد عرضه در چین برطرف نشده و به همین دلیل امسال افزایش قیمت چشمگیری در بازار فولاد چین مشاهده نخواهد شد.

ظرفیت تولید فولاد خام چین در سال 2010 حدود 764 میلیون تن بوده و امسال تا 40 میلیون تن به این رقم افزوده خواهد شد.

مرکز خدمات فولاد ایران

۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ۰۸:۵۳
تعداد بازدید : ۷۲۷
کد خبر : ۹,۵۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید