به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش بازدهی کارخانه ها

قیمت محصولات فولادی طی سه ماه گذشته در حدود 30 تا 50 درصد افزایش یافته و این امر تعجب بسیاری از دست اندرکاران را برانگیخته است. این در حالی است که نرخ بازدهی کارخانه ها طی هفته گذشته در حدود 75 درصد بوده است که با توجه به شرایط کنونی بازار پایین است.

 به نظر می رسد که قیمت محصولات فولادی دیگر عامل اصلی تعیین نرخ بازدهی کارخانه ها نیست. عوامل دیگری از جمله موجودی و قیمت مواد اولیه بر این امر تاثیر گذار گشته است.

پایین بودن نرخ بازدهی کارخانه ها طی چند ماه گذشته منجر به کاهش موجودی در بازار شده است. با توجه به سطح موجودی محصولات در بازار عده ای بر این باورند که تنها نرخ بازدهی حدود 90 درصد می تواند این مشکل را رفع کرده و روند صعودی قیمت را در بازار آرام کند.

در حالی که برخی از دست اندرکاران رشد قیمت مواد اولیه را دلیل اصلی کاهش ظرفیت تولید و پایین آمدن سوددهی کارخانه ها ذکر کرده اند، عده ای اظهار داشته اند که افزایش قیمت مواد اولیه تنها بر کارخانه هایی که محصولات خود را پیش از رشد قیمت مواد اولیه به فروش رسانده اند، تاثیر گذار است. چرا که با افزایش قیمت مواد اولیه و پایین آمدن سوددهی، کارخانه ها می توانند نرخ بازدهی خود را پایین بیاورند.

متوقف کردن تولید یک کوره و آغاز به کار مجدد آن بسیار هزینه بر می باشد. اما از آنجایی که قیمت مواد اولیه به شدت بالا رفته است کارخانه ها نرخ بازدهی خود را پایین آورده اند. نوسان قیمت ها نیز عامل دیگری است که بر نرخ بازدهی کارخانه ها تاثیر گذار گشته است.

متوسط هفتگی نرخ بازدهی کارخانه ها در آمریکا تا ماه فوریه 3/75 درصد بوده است که نسبت به نرخ 8/66 درصد در ماه نوامبر 2010 افزایش یافته است.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۶۶۹
کد خبر : ۹,۶۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید