به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جایگاه نرخ ارز در اصلاح ساختار اقتصادی چین- 24/ 12/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- چین در مراحل اولیه تلاش برای برگرداندن توازن به اقتصاد خود می باشد که در این راستا افزایش ارزش یوان امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. شاید افزایش ارزش یوان آن هم به طور منظم و با ثبات، زودتر از آنچه بسیاری تصور می کردند روی دهد.

دولت چین در تلاش است تا وابستگی به صادرات را کاهش دهد و تقاضای داخلی را بالا ببرد تا از رشد مداوم تورم جلوگیری کند که این امر به بالا بردن ارزش یوان ختم می شود.

نرخ یوان بر اساس پایه و اصول اقتصادی چین بالا می رود و امسال مهمترین مسئله اقتصادی تاثیر گذار همان نرخ تورم بالاست. از این رو دولت از نرخ ارز در راستای کاهش تورم استفاده می کند. به نظر فعالان بازار، بانک مرکزی چین نرخ ارز را به راحتی بالا می برد چرا که فشار های سیاسی در این زمینه کاهش یافته و خزانه داری امریکا ماه گذشته در گزارش خود چین را به عنوان کشوری که نرخ ارز خود را  مصنوعی پایین نگه داشته خطاب نکرد.      

ظاهرا تنش های سیاسی فوق همیشه یک بازدارنده بود چون دولت چین حاضر نبود خود را مطیع نظر قدرت های خارجی نشان دهد و این امر مانع از افزایش ارزش یوان به میزان لازم شد. حال که جنبه سیاسی مسئله آرام شده دولت چین با آسودگی بیشتر نرخ ارز خود را بالا می برد.

کارشناسان بر این باورند که باید در انتظار رشد بیشتر ارزش یوان در سال جاری از جانب بانک مرکزی چین باشیم. روند صعودی تازه شکل گرفته و باید در پیش بینی افزایش 5 تا 6 درصدی سال جاری تجدید نظر شود. در مقابل، نرخ دلار نسبت به یوان خیلی محتاطانه قیمت گذاری می شود.

۲۴ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۰۱
تعداد بازدید : ۸۱۲
کد خبر : ۹,۶۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید