به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار فلزات جهان و برنامه 5 ساله توسعه چین

چین یکی از بزرگترین وارد کننده های نفت، گاز و زغال سنگ در جهان می باشد به همین دلیل میزان عرضه این محصول در دنیا برای چینی ها بسیار مهم می باشد. چین مقصد اصلی صادرات نفت و گاز عربستان سعودی است اما تمام حمل و نقل های دریایی این محصول توسط هند وآمریکا کنترل می شود. شرایط سیاسی عربستان، از ثبات چندانی برخوردار نیست. به همین دلیل با توجه به ناآرامی های سیاسی در جهان عرب، نمی توان به خاورمیانه به عنوان منبعی مطمئن برای عرضه اطمینان کرد.

چین به عنوان بزرگترین تولید کننده های توربین های بادی و پانل های خورشیدی در جهان به شدت وابسته به واردات زغال سنگ می باشد چرا که عرضه این محصول در بازار داخلی برای برآوردن تقاضای رو به رشد برق این کشور کافی نیست. اگر چه چین در تلاش است تا تولید زغال سنگ را در داخل افزایش دهد اما با توجه به بالا بودن تقاضا بدون شک واردات این محصول در این کشور بالا خواهد بود. از آنجایی که اروپایی ها واردات گاز خود را از روسیه کاهش داده اند، می توان به روسیه به عنوان منبع جدیدی برای تامین گاز تکیه کرد. اما خطوط لوله روسیه تنها پاسخگوی 3 درصد نیاز چین می باشد. تقاضای نفت و گاز در چین رو به رشد است. اگر چه روسیه یکی از عرضه کنندگان این محصول در جهان می باشد اما امکانات زیربنایی این کشور محدود است و این کشور نیازمند ساخت خطوط لوله جدید می باشد.

زغال سنگ یکی از منابع اصلی تولید برق در جهان می باشد. در حال حاضر چینی ها سالانه 3 میلیارد و 200 میلیون تن زغال سنگ مصرف می کنند و پیش بینی می شود که مصرف این محصول در این کشور تا سال 2015 به 4 میلیارد تن برسد که معادل رشد 24/4 درصد در سال می باشد. همچنین برآورد شده است که تولید ناخالص داخلی در چین سالانه 10 درصد افزایش یابد. حتی با رشد انرژی های تجدیدپذیر و هسته ای به منظور تولید برق، تقاضای زغال سنگ در چین برای تولید فولاد، آلومینوم و ذوب روی طی 5 سال آینده بالا خواهد بود. به همین دلیل عده ای پیش بینی می کنند که چینی ها در آینده واردات فلزات را جایگزین انرژی بکنند.

متعاقب این امر تولید آلومینوم در چین به شدت کاهش خواهد یافت و بازار آلومینیوم در جهان با کمبود موجودی روبرو خواهد شد. اما بازار فولاد در چین با مازاد عرضه روبروست و تقاضای این کشور تعیین کننده قیمت سنگ آهن و زغال سنگ در دنیا می باشد. حتی در صورتی که چین واردات مواد اولیه را پایین بیاورد، تقاضای مواد اولیه در جهان کاهش نخواهد یافت و فقط بازار مصرف این محصول تغییر کرده و شرایط بازار عوض خواهد شد. با انتشار جزئیات برنامه 5 ساله چین، روند آینده بازار مشخص خواهد شد.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۴ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۰۲
تعداد بازدید : ۷۶۹
کد خبر : ۹,۶۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید