به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سونامی و بازار فولاد ژاپن- 24/ 12/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- زلزله اخیر در ژاپن که با سونامی نیز همراه شد خساراتی را به امکانات زیربنایی این کشور وارد کرده که تا کنون بی سابقه بوده است.

از آنجایی که وقوع زلزله بر تجهیزات ارتباطی در این کشور آسیب رسانده است، جمع آوری اطلاعات دشوار شده است. اما گزارش ها نشان می دهد که به یکی از کارخانه های بزرگ در ژاپن خسارات شدیدی وارد شده است.

یکی از شعبات نیپون استیل در شرق توکیو بی (کیمیتسو) اظهار داشته است که تمام کارکنان این شرکت از زلزله در امان بوده اند و برخی از کوره های این شرکت مجددا فعالیت خود را از سر گرفته اند. کیمیتسو که بزرگترین شعبه نیپون استیل می باشد سال گذشته 5 میلیون و 900 هزار تن فولاد خام تولید کرده بود.

البته نیپون استیل اعلام کرده است که خساراتی به شعبه کامایشی این کارخانه که ظرفیت تولید 600 هزار تن مقاطع را در سال دارد، وارد شده است. اما مقامات نیپون استیل اظهار داشته اند که به منظور جبران کاهش تولید این کارخانه، تولید مقاطع را در دیگر شعبات نیپون استیل افزایش خواهند داد. همچنین نیپون استیل اظهار داشت که تولید در سه کوره کارخانه کیمیتسو نزدیک توکیو پس از توقف موقتی شروع به کار نموده اند.

با توجه به اینکه خطر سونامی هنوز ژاپن را تهدید می کند، نیپون استیل حمل و نقل دریای خود را متوقف کرده است اما به محض اینکه این خطر رفع شود، مجددا صادرات این کارخانه از سر گرفته خواهد شد.

جی اف ای استیل نیز شایعاتی مبنی بر آتش سوزی شدید در شعبه چیبا را انکار کرده و اظهار داشته است که این آتش به سرعت مهار شده و خسارات چندانی را به این کارخانه وارد نکرده است.

در این میان کارخانه سومیتومو اعلام کرده است که یکی از کوره های این شرکت دچار آتش سوزی شده و اظهار داشته است که تولید این کارخانه در شعبات دیگر نیز متوقف شده است.

عده ای از دست اندرکاران نیز اظهار داشته اند که زلزله و سونامی اخیر در ژاپن خسارات شدیدی را به صنعت فولاد این کشور وارد خواهد کرد. اگر چه هنوز میزان تاثیر این امر بر بازار به طور دقیق مشخص نیست اما چند فرضیه در این مورد وجود دارد.

نیروگاه تولید برق توکیو به شدت آسیب دیده و در حال حاضر بسته شده است به همین دلیل این کشور برای تامین برق با مشکل روبرو شده است. یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برق یعنی کارخانه کانتو احتمالا تولید خود را متوقف خواهد کرد. کارخانه دایسان سیکو که ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن فولاد را دارد اظهار داشته که برای تامین برق با مشکل روبرو است. کمبود برق نیپون یاکین را نیز دچار مشکل کرده است.

با توجه به شدت خسارات وارده، بازسازی این طرح ها چندین هفته طول خواهد کشید. پیش بینی می شود که تقاضای مقاطع در این کشور برای بازسازی خرابی ها حداقل چندین هفته یا ماه دیگر افزایش یابد.

در بندر هیتاچی در حدود 1300 خودرویی که برای صادرات به آنجا برده شده بودند دیگر قابل استفاده نیستند. اما با توجه به اینکه جمع آوری کنندگان قراضه قادر به جمع آوری قراضه در کوتاه مدت نیستند این امر نمی تواند در آینده نزدیک منجر به کاهش قیمت قراضه شود.

اما پیش بینی می شود که تقاضای ورق و لوله برای کمک به زلزله زدگان در آینده نزدیک افزایش یابد. البته مقامات این کشور از شرکت ها خواسته اند که هر چه سریعتر به ساخت خانه هایی برای برای اسکان موقت آسیب دیدگان زلزله که در حال حاضر در مدارس و مکان های عمومی مستقر هستند، بپردازند. به همین دلیل پیش بینی می شود که سوددهی شرکت هایی مانند یودوگاوا استیل، نیپون استیل، نیسشین استیل و کارخانه تولید ورق گالوانیزه جی اف ای استیل بالا باشد. با افزایش تقاضای لوله برای ساخت داربست های این خانه ها، سوددهی کارخانه های لوله سازی نیز در این کشور افزایش خواهد یافت.

۲۴ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۶۸۱
کد خبر : ۹,۶۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید