به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

یوروفر خواستار قوانین تجاری شدید علیه صادرات فولاد چین

یوروفر خواستار قوانین تجاری شدید علیه صادرات فولاد چین

اتحادیه صنایع آهن و فولاد اروپا ( یوروفر ) خواستار بررسی های ضد دامپینگ بیشتری علیه صادرات فولاد چین است. این اتحادیه گزارشی 166 صفحه ای در رابطه با صنعت فولاد چین منتشر کرده که در آن چگونگی اخلال این کشور در بازار جهانی فولاد بررسی شده است.

در این گزارش تصریح شده است که چین فولاد را با هزینه کم تولید نمی کند، اما محصولات خود را در قیمت هایی پایین تر از قیمت تمام شده فولاد در این کشور به اروپا صادر می کند. معمولاً چینی ها وقتی تقاضای فولاد افزایش می یابد، دست به دامپینگ می زنند.

بر اساس این گزارش، هزینه تولید فولاد خام در کارخانجات بزرگ چین در ژوئن 2008 معادل 4991 یوان ( 463 یورو ) هر تن بوده است. در حالی که هزینه تولید این کالا در کارخانجات اروپا در این دوره به 495 یورو هر تن می رسید. البته چین از امتیاز کک ارزان قیمت تر و دستمزد کمتر کارگر بهره مند است. اما تفاوت در این قیمت ها بیش از آن است که با هزینه حمل به اروپا جبران شود.

علاوه بر این، اگر سوبسیدهای داده شده به کارخانجات فولاد چین برداشته شود، آن گاه قیمت محصولات در این کشور به مراتب گران تر از قیمت های فعلی خواهد بود. این سوبسیدها یکی از عوامل اصلی افزایش تولید و ایجاد مازاد عرضه در چین است. 

سهم صادرات فولاد چین از مجموع واردات اتحادیه اروپا، از 2 درصد در سال 2003 به 30 درصد در سال 2007 افزایش یافته که در این میان محصولات تخت با ارزش افزوده بالا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

چین حدود 660 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد دارد. اما یوروفر با گردشی بیش از 160 میلیارد یورو و حدود 44 میلیون کارگر، مجموعاً حدود 20 میلیون تن فولاد در سال تولید می کند.

بر اساس این گزارش، صنعت فولاد چین در سال 2009 حدود 20 میلیون تن به ظرفیت تولید خود می افزاید که این امر می تواند بازار فولاد را با مازاد شدید عرضه رو به رو سازد. بنابراین نگرانی کارخانجات فولاد اروپا طبیعی است.

۱۱ اسفند ۱۳۸۷ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۹۵۷
کد خبر : ۹۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید