به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 30 سال 2021

گزارش هفته 30 سال 2021
(شماره 576)

سنگ آهن
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد برای اولین بار از اواخر ماه می تاکنون به کمتر از 200 دلار رسید و با 6 دلار افت هفتگی 195 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد.   قیمت در خلال دو هفته تا 27 دلار افت داشته است. افت تقاضا به دلیل برنامه کاهش تولید فولادسازان چینی در نیمه دوم سال علت اصلی این تنزل قیمت بوده است.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین 1 و 2 ( 20-80 ) در ترکیه با 11 دلار کاهش به حدود 469 دلار هر تن سی اف آر رسید. قیمت یک ماه اخیر تا 32 دلار افت داشته مشخص نیست تا چه سطحی نزولی خواهد بود.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 3 دلار بهبود به  433 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا 5 دلار ارزان تر شده 503  دلار هر تن سی اف آر  شد.  
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده یک دلار ارزان تر شده 502 دلار  هر لانگ تن ثبت شد.  

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 2 دلار بهبود به  650 دلار هر تن فوب رسید.  البته قیمت های پیشنهادی عرضه کننده ها تا 670 دلار هر تن فوب نیز شنیده می شد که به دلیل محدودیت عرضه روسیه بود ولی مورد قبول خریداران واقع نشد.
 در ترکیه قیمت بیلت وارداتی از 670 تا 675 دلار به 655 تا 675 دلار هر تن سی اف آر رسید. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز از 680 دلار به 675 تا 680 دلار هر تن فوب کاهش داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با 12 دلار بهبود به 720 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران نیز در  638 تا 645 دلار هر تن فوب ثبات داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران : قیمت شمش با افزایش روبرو شد. بالا رفتن قیمت به دو دلیل صورت گرفت. اول ادامه قطعی برق که نتیجه اش کاهش عرضه است. دوم روند صعودی نرخ ارز. تولید کننده های بزرگ با دو مشکل روبرو هستند اول سفارشاتی که عقب افتاده و با احتمال کاهش نرخ جهانی بیلت باید تن به مصالحه با خریدارها در نرخ جدید بدهند. دوم مساله تولید چرا که اکثر آنها دچار بهم ریختگی چرخه نقدینگی می شوند چون مجبورند پیش بینی خرید و دپو اسفنجی و ضایعات داشته باشند. آهن اسفنجی با روند افزایشی آرامی روبروست. در صورت برگشت تولید به وضع نرمال، آهن اسفنجی با تهاجم تقاضا و افزایش قیمت روبرو خواهد شد که حاشیه سود فولاد ساز را کاهش می دهد. این مساله برای تولیدکنندگان شمش القایی بسیار ملموس تر خواهد بود.

مقاطع
فولاد ایران: هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  در حدود 770 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت.
در چین قیمت میلگرد صادراتی با 15  دلار بهبود  908  دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز از 740 دلار  به 715 تا 730 دلار هر تن فوب تغییر قیمت داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از  750 دلار  به 740 تا 755 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران : میلگرد با ثبات نسبی قیمت روبرو بود. عرضه های بورس بازار را از سردرگمی در نیاورد و علیرغم آنکه انتظار می رفت تقاضا زیاد باشد ولی به دلیل رکود بازار، قیمت تغییر چندانی نکرد.

تیرآهن

فولاد ایران : بازار تیرآهن کاملا در اختیار ذوب آهن بود. با اینکه بازار نیمه تعطیل بود ذوب آهن تیر آهن های بال پهن را فروخت. این رفتار بازاری ذوب آهن عملا سیگنال افزایش قیمت در هفته های آینده را می دهد.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس از 930 دلار به 915 تا 930 دلار هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  با 17 دلار بهبود به 935 دلار  هر تن فوب رسید.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی هفته گذشته در 935 تا 950 دلار هر تن سی اف آر ثابت ماند. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز  از 917 تا 928 دلار  به 925 تا 930 دلار هر تن سی اف آر  بهبود داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم در 1170 یورو هر تن درب کارخانه ثابت ماند. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1824 دلار به 1857 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن با 15 دلار رشد 765  دلار  هر تن فوب  شنیده شد. اسلب سی آی اس نیز از 835 تا 860 دلار به 830 تا 840 دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران : قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز دوشنبه 250000 ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه به 253000 ریال رسید . ورق مبارکه روند افزایشی داشت عدم عرضه مبارکه نیمه جانی به بازار تعطیل شده داد. از روز چهارشنبه مشخص بود که غیبت مبارکه در بورس برای ورق HR چه نویدی برای هفته آینده دارد.

اکسین

فولاد ایران : ورق اکسین روند افزایشی داشت. تقاضای این کالا به شدت محدود شده است ولی به دلیل تعطیلی کارخانه امیدی به شروع عرضه نیست. بازار ورق صادراتی همچنان گرم است و دلگرمی کارخانه پس از برگشت وضع برق به شرایط طبیعی روی این مطلب متمرکز است. بنابراین فروش در بازار داخلی دغدغه کارخانه نیست. با تخلیه انبارها و تمایل به صادرات این کارخانه، شرایط عرضه و تقاضا در دو ماه آینده مشخص نیست چرا که تقاضای داخل بسیار محدود شده و افزایش قیمت یک زمان سه ماهه می طلبد.

کاویان

فولاد ایران : ورق کاویان ثابت بود .این کارخانه همراه با کارخانه اصفهان و خرم آباد با توجه به فاصله قیمتشان با اکسین نیاز بازار را تامین می کنند. سیاست حفظ قیمت بهترین روش برای افزایش سهم بازار بی رمق است. ثبات قیمت اسلب در بورس به این روند کمک کرد.

سرد

فولاد ایران : علیرغم آنکه تقاضا نیمه تعطیل بود ورق سرد با افزایش قیمت روبرو شد. کاهش عرضه
قیمت را بالا برد.

گالوانیزه

فولاد ایران : ورق گالوانیزه با ثبات قیمت روبرو شد. دلیل آن ضعف تقاضاست و شرایط تعطیلی بازار. باید در انتظار واکنش بازار به بالا رفتن قیمت ارز و ورق گرم در  روزهای آینده بود.

تحلیل هفته :
فولاد ایران:  عرضه فولاد میانی بعلت قطع برق عملا متوقف شده است. باید دو حالت را در نظر گرفت:
اول شرایط اضطراری فعلی. در این شرایط گندله زیاد است و پیشنهاد اسفنجی هم زیاد. ادامه این وضع با توجه به عدم امکان دپوی آهن اسفنجی، به کاهش تولید این کالا منجر میشود. راه برون رفت از این امر صادرات این کالاست که تولید کننده ها مشغول هستند و با احتساب نرخ بالای ۴۰۰ دلار برای صادر کننده صرفه خوبی دارد.
تولید فولاد میانی کاهش یافته. طبعا تولید محصول هم پایین آمده این افت تولید بسیار سنگین است و عملا در بعضی کارخانه ها به معنی توقف است. طبعا باید قیمت بالا برود ولی نباید فراموش کرد که کشش پذیری تقاضای فولاد این امکان را نمیدهد در نتیجه بازار به سمت افزایش قیمت همراه با رکود پیش میرود. هرچه قیمت بالاتر برود رکود سنگین تر خواهد شد.
تاثیر قطع برق فقط این نیست. صادرات فولاد متوقف شده است. افزایش صادرات آهن اسفنجی یا گندله نمی تواند هم تراز آن باشد چون اینها مصرف کنندگان خودشان را دارند در نتیجه باید معادل دو ماه ارز آوری فولاد را فراموش کرد. یعنی چیزی نزدیک دو میلیارد دلار ارز از دست رفته که جبران آن با فرض حمل آهن اسفنجی به کارخانه تا تحویل شمش به کشتی  به حداقل چهار ماه زمان نیاز دارد. این در شرایطی است که بازار جهانی با همین شرایط باقی بماند. این امر باعث بالا رفتن قیمت ارز خواهد شد. کدال فولاد خوزستان که پایان خرداد پایه 12000 تومان بود پایان تیرماه در بالای 14000 تومان ایستاده، در پایان شهریور با نرخ ارز 25000 تومان کجا خواهد ایستاد؟
حالت دوم فرض کنید امروز وضع برق به اردیبهشت ماه برگردد. تولید کنندگان محصول باید فولاد میانی خرید کنند بیشتر آنها با محدودیت شدید نقدینگی روبرو هستند در نتیجه کالا را پیش فروش میکنند. همزمان به خرید شمش روی می آورند. تولید کنندگان شمش به سمت خرید اسفنجی می روند. اسفنجی برای صادرات بسته شده در نتیجه قیمت آن بالا می رود. برگشت امواج به سمت محصول را به راحتی می شود ارزیابی کرد. نتیجه نیز رکود بیشتر، تعطیلی کارخانجات کوچک، افت صادرات و افزایش نرخ ارز است.
اقتصاد ایران بعلت قطع برق فاصله دو ساله تا توقف را دو ماهه طی می کند. مساله دیگر نه بخش خصوصی است نه طمع ورزی نه حرفهایی که تا بحال شنیده ایم. این یک مساله ملی است. ما در سیمان و پتروشیمی هم مساله داریم. رییس جمهور جدید اگر میلیاردها دلار ارز هم بیاورد به سادگی نمیتواند اثر این زخم را ترمیم کند چون با تزریق ارز و ایجاد کار ،تقاضا بالا می رود طبعا قیمت و عرضه و تقاضا همچنان لرزان و بی ثبات خواهند بود. به نظر می رسد قطع برق بازسازی اقتصادی ایران را سرعت بخشیده است.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران


۹ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۳۵۲
کد خبر : ۵۸,۱۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید