به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد جهانی در یک نگاه

پایگاه خبری فولاد ایران - همزمان با تشدید رکود مسکن در چین، اقتصاد این کشور همچنان در حال سرد شدن است، در حالی که تنگناهای زنجیره تامین در حال گسترش به بازارهای ایالات متحده و اروپا است. تورم حاصل از این روند بانک های مرکزی جهانی، از جمله بانک های انگلستان را تحت فشار قرار می دهد تا سیاست های پولی خود را تشدید کنند. در همین حال، کمیته سیاست های پولی ترکیه با در نظر گرفتن اینکه تورم گذراست، نرخ بهره را کاهش می دهد.


 آسیا


a1
a2
a3
a4
رکود مسکن در چین و کمبود برق باعث کاهش رشد اقتصادی در سه ماهه گذشته شد و با وارد شدن این کشور به فصل زمستان و محدودیت های املاک، دردسرهای بیشتری در راه است. اداره ملی آمار روز دوشنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم 4.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که از 7.9 درصد نسبت به سه ماه قبل کمتر است.


رکود بازار مسکن چین در هفته های اخیر با کاهش فروش و عدم تسویه بدهی توسعه دهندگان بیشتر شده است. کاهش 0.08 درصدی قیمت خانه های جدید در 70 شهر در ماه سپتامبر ممکن است اندک باشد، اما این ضربه بزرگی برای اقتصادی است که تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی اش متکی بر صنایع مرتبط با املاک است.


تجارت آسیایی علیرغم نگرانی ها در مورد تضعیف رشد تجارت جهانی، نشانه های از بهبود نشان می دهد، زیرا صادرات کره جنوبی، تایوان و چین در ماه سپتامبر به رکورد رسیده و چشم انداز آن نیز قوی است. تقریباً یک سوم سفارشات شرکت های تایوانی از شرکت های آمریکایی بوده است. سفارشات از اروپا نیز نسبت به سال قبل 53 درصد افزایش یافته است.


محدودیت های زنجیره تامین که تجارت جهانی را تحت فشار قرار داده، صادرات ژاپن را در ماه گذشته تحت تاثیر قرار داده و محموله های خودرو کاهش یافته و ستون اصلی بهبود اقتصادی این کشور را تضعیف کرده است. ارقام مربوط به سومین اقتصاد بزرگ جهان نشان می دهد که تنگناهای عرضه ناشی از کووید بر تجارت جهانی تاثیر می گذارد.


ایالات متحده


us1
us2
ازدحام کشتی های در بنادر دوقلوی لس آنجلس و لانگ بیچ، بزرگترین دروازه آمریکا برای حمل و نقل اقیانوسی، در حال بدتر شدن است. در حال حاضر، 80 کشتی کانتینری در منتظر کالیفرنیای جنوبی وجود دارد که تعداد بیشتری از آنها در راه آسیا هستند. بر اساس گزارش بلومبرگ، این تنگنایی که تقریباً یک سال پیش آغاز شد، نشانه های کمی از بهبود نشان می دهد.
سرمایه گذاران، نیم درصد درصد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را تا پایان سال 2022 تعیین کرده اند و انتظار دارند برخی از همتایانشان در کشورهای توسعه یافته تا آن زمان چندین بار افزایش نرخ بهره داشته باشند. این دیدگاهی نیست که بانکداران مرکزی در 18 ماه گذشته به طور کلی پیش بینی می کردند.


اروپا


e1
e2
مشاغل منطقه یورو از کندی شدید فعالیت ها ناشی از تشدید فشار عرضه جهانی خبر می دهند که تورم بی سابقه ای را نیز ایجاد می کند. فعالیت بخش خصوصی در منطقه یورو به ضعیف ترین از آوریل کاهش یافته است.
قیمت مصرف کننده در انگلیس برای ماه دوم بسیار فراتر از هدف بانک مرکزی انگلستان بود، که به دلیل اختلال جهانی در زنجیره های تأمین و افزایش هزینه های حمل و نقل بود. دفتر آمار ملی اعلام کرد که قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر پس از افزایش 3.2 درصدی در ماه اوت، در ماه سپتامبر نیز 3.1 درصد افزایش یافت.


بازارهای نوظهور

em1

em1

em1 em2
بانک مرکزی ترکیه با تکیه بر ایده های پولی غیرمعمول رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، نرخ بهره را بیش از حد انتظار تورم گذرا کاهش داد و اضافه کرد که امسال فضای محدودی برای کاهش بیشتر در سال جاری باقی مانده است. ارزش لیر نیز به کمترین سطح خود رسید.
با افزایش تورم و کاهش چشم انداز اقتصادی، لهستانی ها نیز احساس تیره تری نسبت به شش ماه گذشته دارند. با وجود تورم فعلی 5.9 درصدی، مصرف کنندگان توانایی پس انداز و خرید عمده را ندارند.


جهان


w1
w2
بر اساس گزارش بلومبرگ اکونومیکس، گردش حدود 742 میلیارد دلاری کالاها طی امسال از واردکنندگانی مانند چین و اروپا به تولیدکنندگانی مانند روسیه، عربستان سعودی و ایالات متحده منتقل می شود. به گزارش فولاد ایران، این هفته شرکت ها از غول های مواد غذایی تا تولید کنندگان سایر کالاهای مصرفی هشدار داده اند که مصرف کنندگان در سراسر جهان با قیمت های بالاتری برای اقلام روزمره مواجه خواهند شد.


منبع: Bloomberg

۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۶۱۹
کد خبر : ۵۹,۱۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید