به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قطع جریان نفت روسیه، فاجعه برای اروپا

پایگاه خبری فولاد ایران - بحران روسیه و اوکراین بازار انرژی را به دلیل اختلالات احتمالی در عرضه انرژی روسیه به اروپا در حالت آماده باش قرار داده است. در حالی که بیشتر عناوین اخبار بر روی اختلال احتمالی صادرات گاز روسیه به اروپا متمرکز شده است، کاهش قابل توجه صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا نیز تأثیر مخربی بر عرضه انرژی در اروپا خواهد داشت. کاهش صادرات نفت روسیه به اروپا نیز یک عامل بسیار صعودی برای قیمت نفت خواهد بود که در صورت وقوع درگیری در اوکراین می تواند به 100 دلار برسد. با این حال، به گفته کارشناسان، اختلال عمده در جریان نفت از روسیه به اروپا در این مرحله بسیار بعید است، زیرا به گفته کارشناسان چنین احتمالی ضربه مخربی به هر دو طرف وارد خواهد کرد. هر گونه تحریم سختگیرانه بر صادرات نفت روسیه به اروپا، این قاره را از بزرگترین تامین کننده نفت خود، در زمانی که دولت ها با افزایش قیمت های انرژی دست و پنجه نرم می کنند که باعث افزایش تورم و کندی فعالیت در صنایع انرژی بر می شود، محروم می کند.


در این مرحله، بعید است که عرضه نفت و گاز از روسیه به اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یابد، زیرا این امر برای مسکو و کشورهای اروپایی مخرب خواهد بود. روسیه نیمی از نفت خام خود را به اروپا صادر می کند و متکی به آن درآمدهای نفتی است که سهم زیادی از درآمدهای دولت را تشکیل می دهد. اروپا به نوبه خود بیش از یک سوم گاز طبیعی و بیش از یک چهارم نفت خام مصرفی خود را از روسیه وارد می کند. بن بست غرب و روسیه بر سر اوکراین بار دیگر وابستگی بالای اروپا به منابع انرژی روسیه را نشان داد. با وجود تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که در جست‌وجوی جهان برای تامین ذخایر LNG، جایگزین فوری برای این منابع وجود ندارد.


به گزارش فولاد ایران، روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی، حدود 5 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کند. طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، تقریباً نیمی از آن، یا 48 درصد، در سال 2020 به کشورهای اروپایی رفته است. اروپا، به ویژه پالایشگاه های آلمان، هلند و لهستان، 48 درصد از کل صادرات نفت خام روسیه را به خود اختصاص می دهند. بنابراین، اروپا بازار اصلی روسیه برای صادرات نفت و گاز طبیعی این کشور است و در نتیجه، اروپا منبع اصلی درآمد آن است. تحلیلگران فکر کنند که حداقل در این مقطع، اختلال عمده در جریان نفت و گاز روسیه به اروپا بعید است.


منبع: Oilprice

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹
تعداد بازدید : ۶۲۳
کد خبر : ۶۰,۴۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید