به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کنترل قیمت نفت و گاز ایالات متحده در دست کیست؟

پایگاه خبری فولاد ایران – ایالات متحده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، پس چرا قیمت بنزین در آن به بالاترین حد خود و قیمت نفت نیز به بالاترین سطح از سال 2008 رسیده است؟


ریچارد جاسویک، رئیس تجزیه و تحلیل نفت جهانی در S&P Global Platts، گفت که قیمت نفت و گاز کنترل نمی شود، این قیمت گذاری بازار است و بیشتر به عرضه و تقاضای محصول بستگی دارد.


جاسویک توضیح داد که بازارها با هم حرکت می کنند و بر اساس چند معیار اصلی قیمت را تعیین می کنند. به گفته جاسویک، در مورد نفت خام سه معیار اصلی وجود دارد. برنت که تعیین کننده قیمت نفت خام است، بورس کالای نیویورک برای بنزین و بورس بین قاره ای ICE برای قیمت گازوئیل.


بر اساس گزارش موسسه نفت آمریکا، عوامل اصلی موثر بر قیمت بنزین در پمپ ها، هزینه نفت خام جهانی (61 درصد)، هزینه های پالایش (14 درصد)، هزینه های توزیع و بازاریابی (11 درصد) و فدرال و مالیات های دولتی (14 درصد) است.


بنزین در ایالات متحده مشمول مالیات فدرال و ایالتی است. مالیات های فدرال شامل مالیات غیر مستقیم 18.3 سنت به ازای هر گالن برای بنزین و 24.3 سنت به ازای هر گالن برای گازوئیل، به علاوه هزینه مخزن ذخیره سازی زیرزمینی، معادل 0.1 سنت در هر گالن برای هر دو سوخت است.


مالیات های ایالتی از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است و شامل مواردی مانند مالیات غیر مستقیم، مالیات های زیست محیطی، مالیات های خاص و هزینه های بازرسی می شود. مالیات ایالتی بر بنزین از 0.0895 دلار به ازای هر گالن در آلاسکا تا 0.576 دلار به ازای هر گالن در پنسیلوانیا متغیر است.


منابع نفت و گاز در ایالات متحده عموماً در مالکیت خصوصی هستند. قیمت بالای نفت به شرکت های نفتی ایالات متحده مانند اکسون موبیل و شورون کمک کرده است تا حاشیه سود خود را افزایش دهند.


هیچ نهاد یا سیاست خاصی وجود ندارد که صنعت نفت و گاز را در ایالات متحده تنظیم کند، اما دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی هر کدام جنبه‌های مختلف عملیات نفت و گاز را تنظیم می‌کنند.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک سازمان بین دولتی متشکل از 13 کشور الجزایر، آنگولا، کنگو، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا است.


هدف آن هماهنگی و یکسان سازی سیاست های نفتی بین کشورهای عضو، به منظور تضمین قیمت های منصفانه و باثبات برای تولیدکنندگان، عرضه کارآمد، اقتصادی و منظم نفت به کشورهای مصرف کننده و بازگشت عادلانه سرمایه برای کسانی است که در این کشورها سرمایه گذاری می کنند.


به گزارش فولاد ایران، اوپک نفوذ مستقیمی بر نفت آمریکا ندارد، اما از آنجایی که قیمت نفت توسط بازار جهانی تعیین می‌شود و اعضای اوپک حدود 40 درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند و بیش از 60 درصد از کل نفت مبادلات بین‌المللی را صادر می‌کنند، سیاست‌های این سازمان به‌طور غیرمستقیم تأثیرگذار است. تغییرات در تولید نفت خام عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده اوپک، اغلب بر قیمت نفت امریکا تأثیر می گذارد.


منبع: Newsweek

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۲
تعداد بازدید : ۴۷۹
کد خبر : ۶۱,۵۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید