به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دو برابر شدن قیمت مواد غذایی و افزایش تورم در ترکیه

پایگاه خبری فولاد ایران - نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن به 80 درصد رسید که بالاترین سطح در حدود دو دهه اخیر است. قیمت های مصرف کننده در ماه گذشته نسبت به ژوئن سال گذشته 78.6 درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش هزینه های غذا و نوشیدنی و حمل و نقل است. طبق داده های موسسه آمار ترکیه، قیمت مواد غذایی در یک سال تقریبا دو برابر شده است، در حالی که هزینه حمل و نقل 123 درصد افزایش یافته است.


به گزارش فولاد ایران، اقتصاد ترکیه همانند سایر کشورها در معرض تورم جهانی قرار دارد، اما سیاست های اقتصادی غیرمتعارف رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و همچنین سقوط لیر که واردات را بسیار گرانتر می کند، بحران را شعله ور کرده است.


در ماه سپتامبر، اردوغان کتاب قوانین را کنار گذاشت و به بانک مرکزی ترکیه گفت که به جای افزایش نرخ بهره، با بالا رفتن قیمت ها، کاهش نرخ بهره را آغاز کند.
درحالیکه بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در تلاش برای مهار تورم، نرخ بهره را برای کاهش تقاضا افزایش می‌دهند، ترکیه دقیقا برعکس عمل می‌کند. نرخ بهره آن از دسامبر در 14 درصد باقی مانده است.


اردوغان از سیاست پولی خود دفاع کرده و استدلال می کند که کاهش نرخ ها باعث کاهش تورم و افزایش تولید و صادرات می شود. او مشکلات اقتصادی کشورش را ناشی از دخالت خارجی می داند.


هفته گذشته اردوغان اعلام کرد که دولتش برای کمک به کارگران حداقل دستمزد را از ماه جاری 30 درصد افزایش خواهد داد، تنها شش ماه پس از افزایش 50 درصد آن. اما این حرکت می تواند کشور را بیشتر به سمت یک مارپیچ خطرناک قیمت دستمزد سوق دهد که اوضاع را بدتر می کند.


گفته می شود با افزایش درآمدهای ارزی، رونق گردشگری در تابستان امسال آرامش را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت که این می تواند لیر را پشتیبانی کند.


منبع: CNN

۱۴ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۷
تعداد بازدید : ۴۰۷
کد خبر : ۶۱,۸۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید