به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پنج گام برای رسیدن صنایع به انتشار صفر کربن

پایگاه خبری فولاد ایران – امروزه، بخش‌های صنعتی نزدیک به 40 درصد از مصرف جهانی انرژی و بیش از 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهند.

پنج صنعت فولاد، سیمان، آلومینیوم، آمونیاک و همچنین نفت و گاز تقریباً 80 درصد از این آلاینده ها را تولید می کنند. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای انرژی و محصولات صنعتی تا سال 2050 بین 30 تا 80 درصد افزایش یابد. این بدان معناست که برنامه جهان برای دستیابی به انتشار صفر می‌تواند دور از دسترس‌تر شود.


به گزارش فولاد ایران، اگر صنایع کربن زدایی نکنند آینده انتشار صفر وجود نخواهد داشت. برای این منظور، مجمع جهانی اقتصاد اخیراً ردیاب صنعت انتشار صفر را برای افزایش شفافیت و تسریع تحول صنعتی راه اندازی کرده است. این ابتکار یک چارچوب جامع برای نظارت بر پیشرفت صنایع به سمت انتشار صفر ارائه می دهد. علاوه بر آن، بینش‌هایی را برای آگاه کردن رهبران صنعت، سیاست‌گذاران و مصرف‌کنندگان در مورد اقدامات حیاتی و مؤثر، ارائه می‌کند.


بر همین اساس، پنج راهکار توصیه شده است:


1-    تعریف آستانه تولید با حداقل انتشار
شفاف سازی اهداف انتشار صفر برای تعیین برنامه های بلندمدت ضروری است. در مورد مواد اولیه و همچنین نفت و گاز، استانداردهای بین‌المللی نیاز به ایجاد آستانه‌های شدت انتشار دارند که نشان دهد تولید کم انتشار در جهان انتشار صفر چگونه است.
2-    تنظیم یک دستور کار سرمایه گذاری دولتی-خصوصی برای کاهش هزینه فناوری پاک
بسیاری از فناوری‌ها می توانند در کاربرد صنعتی به شدت انتشار را کاهش دهند. با این حال، این فناوری ها بسیار پرهزینه تر از جایگزین های سنتی هستند. با سرعت کنونی توسعه، فناوری‌های کم کربن از نظر تجاری آماده نیست و در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که پروژه های کامل تری توسعه داده شوند. بخش‌های دولتی و خصوصی باید برای تکثیر سریع چنین پروژه‌هایی در سراسر جهان گرد هم آیند.
3-    ترویج تقاضای صنایع کم کربن
نیاز سرمایه ای صنایع کربن زدا بیش از 2 تریلیون دلار تا سال 2050 تخمین زده شده است. چنین سرمایه گذاری هایی تنها در صورتی می توانند محقق شوند که تقاضا برای محصولات کم آلاینده وجود داشته باشد تا به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بازده مورد نیاز آنها را بدهد. تقویت و افزایش سیگنال های تقاضا برای محصولات کم آلاینده برای ذینفعان صنعت بسیار مهم است.
4-    تقویت سیاست‌ها و مقررات انتشار صفر برای یکسان کردن زمینه برای تولیدکنندگان
حفظ رقابت پذیری جهانی اولویت اصلی رهبران صنعت و دولت هاست. چارچوب‌های سیاستی پایدار و جاه‌طلبانه برای یکسان کردن زمین‌های بازی و تشویق شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کم کربن ضروری است، در حالی که دولت‌ها باید ظهور بازارهای اقتصادی را تسهیل کنند.
5-    ایجاد مکانیسم های اشتراک ریسک، طبقه بندی سبز و بودجه عمومی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری ها و جذب سرمایه
نیاز به سرمایه برای کربن زدایی صنایع بسیار زیاد است. برای کاهش ریسک شرکت ها و تسریع جریان ورودی سرمایه، مکانیسم های نوآورانه تقسیم ریسک و تامین مالی بسیار مهم خواهد بود. مشارکت های چندجانبه دولتی-خصوصی، سرمایه گذاری های مشترک در صنایع و زنجیره های ارزش، طبقه بندی های مالی پایدار و بودجه عمومی در قالب کمک های بلاعوض، وام های کم بهره و امتیازی و غیره برای جذب سرمایه برای اولین دارایی های مقیاس تجاری ضروری است.

بدون تغییرات اساسی، انتشارات صنعتی در کنار تقاضا برای محصولات صنعتی افزایش خواهد یافت. جهان باید تمام تلاش خود را برای مقابله با چالش کربن زدایی صنعت انجام دهد. این به معنای تلاش برای شفافیت و همکاری است. تنها با تلاش جمعی است که صنایع می توانند به انتشار صفر برسند.
منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۸ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱
تعداد بازدید : ۳۸۸
کد خبر : ۶۲,۱۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید