به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگرانی غرب از روابط نزدیک ترکیه و روسیه

پایگاه خبری فولاد ایران - صادرات ترکیه به روسیه در سه ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 46 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است زیرا آنکارا به شرکت‌هایش اجازه داد تا وارد شکاف ایجاد شده ناشی از خلل تجارت‌های غربی شوند. بر اساس داده های صادراتی گردآوری شده توسط وزارت بازرگانی و موسسه آمار ترکیه، از ماه می تا ژوئیه، صادرات ترکیه به روسیه 2.04 میلیارد دلار بوده که 642 میلیون دلار بیشتر از همان ماه های سال 2021 است. تنها در ماه گذشته، ارزش صادرات به روسیه 75 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از 417 میلیون دلار در جولای 2021 به 730 میلیون دلار رسید.


سهم روسیه از کل صادرات ترکیه در ماه ژوئیه 3.9 درصد بود که نسبت به 2.6 درصد در 12 ماه قبل افزایش داشت. شواهد مبنی بر تجارت رو به رشد بین دو کشور احتمالا مقامات غربی را در مورد تعمیق همکاری اقتصادی بین آنکارا و مسکو ناراحت می کند.


دیدار چهار ساعته بین رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور این کشور در سوچی روسیه در ماه جاری با وعده مشترک گسترش همکاری در زمینه انرژی و تجارت به اوج خود رسید و باعث هشدار پایتخت‌های غربی شد مبنی بر اینکه ترکیه ممکن است با اقدامات تلافی جویانه روبرو شود.


به گزارش فولاد ایران، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که در هفت بسته از زمان حمله پوتین به اوکراین اعمال شد، شامل ممنوعیت صادرات فناوری‌های پیشرفته مانند الکترونیک و نرم‌افزار پیشرفته، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، کالاها و فناوری‌های مورد استفاده در پالایش نفت و انرژی و صنایع هوانوردی و فضایی است. چندین مقام غربی نسبت به این ایده ابراز نگرانی کردند که آنکارا خروج شرکت های غربی از روسیه را فرصتی برای شرکت های تجاری ترک می داند.


منبع: فایننشال تایمز


۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۴۳۷
کد خبر : ۶۲,۳۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید