به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد متلاطم روسیه همچنان روی پاهای خود ایستاده است

پایگاه خبری فولاد ایران - از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تحول اقتصادی روسیه ناشی از تحریم های غرب پس از حمله به اوکراین بی سابقه بوده است. نیمی از ذخایر ارزی 640 میلیارد دلاری آن مسدود شده، چندین بانک بزرگ آن از سیستم پرداخت های بین المللی قطع شده اند و نفت خام اورال به دلیل خطرات تحریمی، با حدود 20 دلار تخفیف در هر بشکه فروخته می شود. حدود 1000 شرکت غربی که طبق یک برآورد 40 درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه را تشکیل می دهند، فعالیت خود را محدود کرده اند.


با این حال، شش ماه پس از تجاوز ولادیمیر پوتین که شدیدترین تحریم‌های غرب را علیه مسکو آغاز کرد، اقتصاد روسیه بهتر از آن چیزی است که بسیاری انتظار داشتند.

اگرچه جنگ، حداقل در حال حاضر، به بن بست رسیده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدعی است پوتین برای راه حلی از طریق مذاکره آماده است، تحریم ها هنوز توانایی مسکو را برای جنگیدن کاهش نداده است.


اقدامات سریع بانک مرکزی مسکو برای کنترل سرمایه و افزایش شدید نرخ بهره باعث تثبیت روبل شده است. در مجموع افزایش قیمت جهانی نفت، «تخفیف روسیه» را خنثی کرد و افزایش فروش به چین، هند و ترکیه به مقابله با کاهش صادرات به اتحادیه اروپا کمک کرد. آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند که تولید نفت روسیه در ماه گذشته نزدیک به 3 درصد کمتر از سطح قبل از جنگ بوده است. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های غربی که از روسیه خارج می‌شوند، به‌طور کامل آنجا را ترک نکرده‌اند یا اینکه شرکت ها را به خریداران محلی فروخته‌اند، بنابراین مجموعه ‌ها همچنان در حال فعالیت هستند.


افزایش تجارت با بازارهای بزرگ در حال ظهور، به ویژه ترکیه، اهرم دیگری فراهم کرده است. بانک مرکزی روسیه اکنون پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی در سال جاری به میزان 4 تا 6 درصد کاهش یابد. صندوق بین المللی پول کاهش 6 درصدی را پیش بینی می کند که از پیش بینی 8.5 درصدی در آوریل کمتر است.


با توجه به اینکه جمعیت اروپا با افزایش بی‌سابقه قبوض گرمایشی مواجه هستند، کمتر از روس‌ها به سختی‌ها عادت کرده‌اند. آنها باید جمعیت خود را برای افزایش قیمت انرژی آماده کنند و تلاش ها را برای منصرف کردن پکن، دهلی و آنکارا از کمک به مسکو برای مقابله با تحریم ها افزایش دهند.


به گزارش فولاد ایران، بزرگترین تأثیر تحریم ها برای روسیه ممکن است از دست دادن بازارهای انرژی غربی نباشد، بلکه فناوری و اجزای غربی باشد که پکن یا دیگران نمی توانند به طور کامل جایگزین آنها شوند.  


منبع: فایننشال تایمز

۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۴۷۰
کد خبر : ۶۲,۳۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید