به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 34 سال 2022

گزارش هفته 34 سال 2022
شماره 629

سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت در بازار سنگ آهن وارداتی در چین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد حدود 6 دلار بهبود داشته به نزدیکی 106 دلار هر تن سی اف آر چین رسید. البته بیشتر رشد قیمت مربوط به روزهای آخر هفته بود. افزایش تولید فولاد کارخانه های چینی به بهبود جو بازار سنگ آهن کمک نمود. از طرفی گرمای بی سابقه و مشکل کمبود برق واحد های صنعتی هنوز در چین ادامه دارد که بر فعالیت های ساختمانی نیز اثر می گذارد.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته بازار واردات قراضه در ترکیه تا 4 دلار بهبود را تجربه کرده به 402 دلار هر تن سی اف آر رسید. در کل سکوت بازار قراضه ترکیه ادامه داشت چرا که فولادسازان ترکیه با رکود بازار محصولات خود روبرو هستند. عرضه قراضه کم است و سایر بازارها نیز خریدارند از این رو فروشنده ها نسبت به قیمت کمتر از 400 دلار مقاومت می کنند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن صعودی بود و از 310 دلار به 338 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  25 دلار بالا رفته 420 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از 520 دلار به 505 تا 512 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین بیلت صعودی بود و از 536 دلار به 549 تا 563 دلار هر تن درب کارخانه رسید.
 در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 510 دلار به 530 تا 540 دلار هر تن سی اف آر رسید.  در ترکیه نیز معامله بیلت وارداتی در 560 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز از 456 تا 458 دلار به 455 تا 462 دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش روند نزولی داشت که علت آن ضعف بازار تقاضا بود. امیدواری به نشست روز دوشنبه در وزارت صمت بازار را در صبر و انتظار نگهداشت و پس از معلوم شدن بی نتیجه بودن نشست مربوطه سیاست انتظار بازار تشدید شد. به همین دلیل شمش های عرضه شده در بورس با توجه به فاصله زیاد با بازار معامله نشد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی در 595 دلار هر تن فوب ثبات داشت.  
میلگرد صادراتی ترکیه  تا 8 دلار افت داشته 645 دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی ترکیه نیز میلگرد تا 13 دلار ارزان تر شده 650 دلار هر تن درب کارخانه بود. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز از 631 تا 633 دلار به 625 تا 628 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  در 990 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 30 یورو افت داشته 950 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران:  قیمت میلگرد روند نزولی داشت. کاهش قیمت شمش و امیدواری به برگشت برجام انتظار بازار را تشدید کرد و همین امر به رکود معاملات منجر شد.

تیرآهن
فولاد ایران:  قیمت تیرآهن با توجه به بازار سازی گردانندگان آن روند صعودی داشت اما این روند فقط در مورد محصولات ذوب آهن دیده شد تیرآهن تولیدی واحدهای دیگر خریداری نداشت.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس تا 15 دلار ارزان تر شده 520  دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز حدود 599 دلار هر تن فوب بود که تا 4 دلار افت داشت. در بازار واردات ترکیه ورق گرم روسیه 590 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که 5 دلار افت هفتگی داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 50 یورو افت داشته 700 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم 30 دلار ارزان تر شده 770 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس 15 دلار رشد داشته 430 دلار هر تن فوب شد و اسلب صادراتی ایران نیز از 435 دلار به 430 تا445 دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران:  ورق مبارکه با توجه به مقاومت تجار و ضرر سنگین آنها از خریدهای قبلی روند صعودی به خود گرفت اما بازار آن همچنان راکد باقی ماند. قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 180000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 181000 ریال رسید.

اکسین
فولاد ایران:  از آنجا که قیمت ورق اکسین به زیر قیمت کارخانه در بازار رسیده بود فروشندگان آن در مقابل افت قیمت مقاومت کردند ولی شروع عرضه های کارخانه این مقاومت را پایدار نگاه نخواهد داشت سیستم فروش اکسین به گونه ای است که قیمت تمام شده برای خریدار بیشتر از قیمت بازار در می آید به همین دلیل سفارشات اکسین از سمت بازار در ماه های آینده کاهش خواهد یافت. روند نزولی قیمت اسلب در بازار داخل و خارج به این وضعیت کمک می کند.

سرد

فولاد ایران:  با توجه به رکود تقاضا ورق روغنی روند نزولی داشت ولی قیمت این کالا با حاشیه سود بسیار  اندک و بعضا ضرر برای تجار روبروست به همین دلیل انگیزه ای برای سرمایه گذاری روی این کالا نیست.

گالوانیزه
فولاد ایران: ورق گالوانیزه روند نزولی داشت افت قیمت ضخامت 50/0 و 60/0 میلیمتر عامل اصلی کاهش قیمت میانگین این کالا بود. پایین آمدن نرخ ارز و  رکود بازار ورق گرم به این دامنه کمک کرد.

تحلیل هفته
فولاد ایران: بازارهای خارجی با هفته گذشته تفاوت جدی نداشته است، رکود اقتصادی در اروپا و امریکا شدت گرفته و همین امر سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار داده در نتیجه تقاضای فولاد به حداقل خود رسیده است. روند نزولی قیمت مسکن در امریکا انگیزه های ساخت و ساز را کاهش داده است بخش مسکن چین همچنان یورتمه وار به حرکت خود ادامه می دهد نه می ایستد و نه سرعت می گیرد بنابراین باید منتطر فصل سرما شد که شکل تقاضا را تغییر می دهد.
اما در ایران همه چیز تحت تاثیر برجام قرار گرفته فضای اقتصادی ایران انباشته از سیاست شده در نتیجه تصمیم گیری در این بازار عملا امکان پذیر نیست بحث قیمت گذاری فولاد در بورس به این عدم تعادل در بازار فولاد دامن زده است و به همین دلیل امکان تصمیم گیری را از فعالان اقتصادی گرفته است. برجام دیگر یک مقوله بین ایران و امریکا نیست بخصوص پس از تهاجم روسیه به اکراین. آنچه دیده می شود اینست که منابع مطلع اخباری نمی دهند !! و منابع غیر آگاه انواع و اقسام خبرها را منتقل می کنند که چه بسا زمینه ای است برای سنجش حساسیت افکار عمومی، یا آماده کردن آنها و یا گمراه کردن آنها. روز پنج شنبه از آقای حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته شد که برجام امضاء شده است !! تکاپوی بانک های کشور هم نشان دهنده آن است که خودشان را برای تغییر شرایط آماده می کنند.  در شرایط فعلی یا وضعیت همین است که منجر به کاهش قیمت میلگرد خواهد شد و تولید کننده به دلیل عدم فروش و مشکل نقدینگی به خاک سیاه خواهد نشست یا اینکه برجام به هر شکلی اجرا خواهد شد و بخشی از مطالبات ایران به اقتصاد کشور تزریق می گردد. آنچه مسلم است این است که وضعیت کنونی نمی تواند ادامه داشته باشد و تاریخ نشان  داده است که رکود اقتصادی زمینه ساز یک جنگ در یک منطقه ثروتمند می تواند باشد.  

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۹۸۴
کد خبر : ۶۲,۴۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید