به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افریقا در چنگال غرب و شرق

پایگاه خبری فولاد ایران – اینکه چین دست به تهاجمات دیپلماتیک، تجاری و استراتژیک بزرگی در آفریقا زده است بر هیچ کس پوشیده نیست. این نیز واضح است که روسیه بدون خرج کردن یک روبل این کار را انجام داده است. با این حال، در طول دهه گذشته، و با سرعتی شتابان، مسکو حضور چشمگیری در بسیاری از 54 کشور این قاره داشته است. دیپلماسی آن کم هزینه و نامتقارن است و با هزینه اندک یا سرمایه سیاسی به پیروزی های سریع می انجامد. بین سال‌های 2017 تا 2021، 44 درصد از تسلیحات فروخته شده به کشورهای آفریقایی روسی بود. اخیراً، فعالیت‌های روسیه همچنان سیاه ‌تر شده است. در جمهوری فقیر آفریقای مرکزی، مزدوران گروه واگنر که ارتباط نزدیکی با آژانس اطلاعات روسیه GRU دارند، در سال 2018 قراردادی را برای محافظت از رئیس جمهور در برابر شبه نظامیان تهدید کننده پایتخت منعقد کردند. گروه های حقوق بشر واگنر را به ضرب و شتم غیرنظامیان، اعدام های موقت و شکنجه متهم کرده اند. مسکو هرگونه ارتباط با واگنر را رد می کند.


با این حال، شرکت های روسی کنترل معادن طلا و الماس را به دست آورده اند. در آگوست 2020، زمانی که ژنرال‌ها یک دولت غیرنظامی ناکارآمد را سرنگون کردند، تظاهرکنندگان در حال تکان دادن پرچم‌های روسیه و پرتره‌های ولادیمیر پوتین ظاهر شدند. ماه گذشته فرانسوی‌های دوست‌داشتنی که در سال 2013 به درخواست باماکو برای مبارزه با شورش‌های جهادی سرباز فرستاده بودند، از کشور خارج شدند. واگنر برای محافظت از حکومت نظامی و حفظ نظم قرارداد بسته است. گزارش‌های نقض حقوق بشر در حال حاضر زیاد است. این تصویر با تغییراتی در کشورهایی مانند لیبی و سودان تکرار می شود.


در سفر اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، موسوینی گفت که روسیه «در 100 سال گذشته با ما بوده است». کشورهای آفریقایی که مسکو را در آغوش می گیرند با آتش بازی می کنند. ممکن است خودکامگان از کمک به نظارت بر جامعه مدنی و سرکوب تظاهرات خوشحال باشند، اما مسکو چیزی به مدل توسعه قابل قبول ارائه نمی دهد. نفوذ چین، با وجود همه مخالفانش، مثبت تر بوده است. با این حال، این خطر وجود دارد که پکن منافع خود را با منافع مسکو هماهنگ کند، به‌ویژه وقتی صحبت از تبلیغات ضدغربی می‌شود.


به گزارش فولاد ایران، اروپا و آمریکا باید چیز بهتری ارائه دهند. این به معنای حمایت از جوامع باز است. همچنین به معنای تشویق دگرگونی قاره با ترویج صنعتی شدن و فرار از اتکا به کالاهای فرآوری نشده است که میراث فقیرکننده استعمار است. اغلب اوقات غرب کوتاه می آید. دخالت نظامی آن در لیبی به خلع یک دیکتاتور کمک کرد اما گردابی را در ساحل به راه انداخت. شرکت‌های غربی، به‌ویژه در صنایع استخراجی، اغلب رشوه می‌دهند یا محیط‌زیست را ویران می‌کنند. غرب باید بازی خود را ارتقا دهد.

باید ناامیدانه توجه بیشتری به قاره ای داشته باشد که تا سال 2050 از هر چهار نفر یک نفر در آن زندگی می کنند. اگر این کار را انجام ندهد، روسیه و دیگران تا این حد ممتنع نخواهند بود.


منبع: فایننشال تایمز

۱۴ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۴۱۹
کد خبر : ۶۲,۶۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید