به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تعیین سقف قیمت نفت روسیه چقدر کارساز خواهد بود؟

پایگاه خبری فولاد ایران – محدود کردن قیمت نفت روسیه، رویکردی که اعضای گروه ۷ خواهان اجرای فوری آن هستند، اقدامی بی‌سابقه است و به گفته برخی تحلیل‌گران می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.


سیستم‌های بین‌المللی با هدف جلوگیری از صادرات نفت یک کشور یا محدود کردن تجارت آن وجود داشته است. مانند سیستم‌هایی که اکنون ایران و ونزوئلا را هدف قرار داده‌اند، یا برنامه «نفت در برابر غذا» سازمان ملل که از سال 1995 تا 2003 به عراق اجازه فروش نفت را داد. اما هرگز تلاشی برای تحمیل قیمت متمایز به کشوری صورت نگرفته است.


اعضای گروه ۷، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده، قبلاً خرید نفت از روسیه را محدود یا تعلیق کرده‌اند. اما برای اینکه این طرح موثر واقع شود، کشورهای دیگر باید در آن شرکت کنند، به ویژه کشورهای بزرگی مانند هند و چین.


بیل اوگریدی از سرمایه گذاری کنفلوئنس گفت: در حالی که طرح G7 چشم انداز قیمت های پایین تر را ارائه می دهد، چین و هند از نفت ارزان بهره مند می شوند. او گفت فكر نمی‌کنم چینی‌ها، هندی‌ها یا ترک‌ها به طرح G7 بپیوندند و خاطرنشان کرد که این کشورها به تحریم‌های غرب برای مجازات روسیه برای جنگ اوکراین نپیوسته‌اند.


برای اینکه سقف قیمت عمل کند، روسیه باید تسلیم فشارها شود و به صادرات به کشورهای شرکت کننده ادامه دهد. اما الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه روز پنجشنبه هشدار داد که مسکو فرآورده های نفتی را به کشورهایی که قیمت آنها را محدود کرده اند نمی فروشد.


به گزارش فولاد ایران، اتحادیه اروپا، به استثنای سه عضو آن، نه تنها در حال آماده شدن برای ممنوعیت واردات نفت روسیه از تاریخ 5 دسامبر است، بلکه همچنین مانع از پوشش بیمه های اروپایی از پوشش هزینه های حمل و نقل به مقاصد غیر اتحادیه اروپا می شود.


منبع: الجزیره

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۴۱۸
کد خبر : ۶۲,۶۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید