به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

وام های اضطراری دردسرساز چین

پایگاه خبری فولاد ایران – چین در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار به عنوان «وام‌های اضطراری» محرمانه به کشورهایی که در معرض بحران مالی قرار دارند، اعطا کرده است و پکن را به رقیب سرسخت صندوق بین‌المللی پول به رهبری غرب تبدیل کرده است. این کمک‌ها نشان‌دهنده محوری از وام‌های زیرساختی عظیمی است که چین در طی نزدیک به یک دهه به عنوان بخشی از ابتکار 838 میلیارد دلاری کمربند و جاده اعطا کرده است، برنامه‌ای که این کشور را به بزرگترین تأمین‌کننده مالی در امور عمومی در جهان تبدیل کرد و بانک جهانی را تحت الشعاع قرار داد. بر اساس داده های گردآوری شده، سه تا از بزرگترین دریافت کنندگان وام های نجات چین، پاکستان، سریلانکا و آرژانتین بوده اند که از سال 2017 تاکنون 32.83 میلیارد دلار دریافت کرده اند. سایر کشورهایی که وام نجات از موسسات دولتی چین دریافت می‌کنند، کنیا، ونزوئلا، اکوادور، آنگولا، لائوس، سورینام، بلاروس، مصر، مغولستان و اوکراین هستند.


به گزارش فولاد ایران، برخلاف صندوق بین‌المللی پول، که جزئیات خطوط اعتباری، برنامه‌های کاهش بدهی و بازسازی خود را به کشورهای بدهکار اعلام می‌کند، چین عمدتاً مخفیانه عمل می‌کند. تحلیلگران می گویند در بیشتر موارد، هدف وام اضطراری آن جلوگیری از نکول در وام های زیرساختی است که تحت طرح کمربند و جاده اعطا شده است.

به طور گسترده تر، وام دهی به دنبال جلوگیری از مشکلات تراز پرداخت ها است که می تواند به بحران های تمام عیار تبدیل شود، مانند بحران هایی که کشورهای آسیایی در سال 1997 و آمریکای لاتین در دهه 1980 تحمل کردند. مفسران می گويند که وام های نجات چین خطر تشدید مشکلات کشورهای آسیب دیده از بدهی را به همراه دارد.


زمانی که پکن به عنوان آخرین وام دهنده جایگزین عمل می کند و بدون نیاز به نظم و انضباط در سیاست اقتصادی یا دنبال کردن یک برنامه هماهنگ بدهی با طلبکاران بزرگ، یک حاکمیت مضطر را نجات می دهد، عملاً حل مشکل اساسی پرداخت بدهی را به دیگران واگذار می کند. او گفت مطالعه وام‌های انفرادی ارائه شده توسط مؤسسات مالی چینی از سال 2017 به پاکستان، در طرح «کمربند و جاده»، نشان می‌دهد که شرایط چنین وام هایی به دور از امتیاز است و اغلب در حاشیه ای حدود 3 درصد بالاتر از هزینه های تامین مالی معیار قرار می گیرد.


منبع: فایننشال تایمز

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۴۸۵
کد خبر : ۶۲,۷۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید