به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عوارض دلار قوی برای بازارهای جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران – ارزش تعداد کمی از سهام وال استریت در این سال چالش برانگیز افزایش یافته است، اما یک دارایی که در سال 2022 به معنای واقعی کلمه سبز است، دلار آمریکاست.


دلار آمریکا در سال جاری به لطف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مبارزه با تورم افزایش یافت و امیدوار است که اقتصاد ایالات متحده علیرغم ترس از رکود، انعطاف پذیرتر از سایرین در سراسر جهان باشد.


به گزارش فولاد ایران، شاخص دلار آمریکا که دلار را در مقابل پوند انگلیس، یورو، فرانک سوئیس، ین ژاپن، دلار کانادا و کرون سوئد دنبال می‌کند، در سال جاری نزدیک به 13 درصد افزایش یافته است و نزدیک به بالاترین سطح خود از می 2002 معامله می‌شود.


با توجه به اینکه دلار به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسیده است، احتمالاً به درآمد غول های چند ملیتی ایالات متحده آسیب می رساند. دلیل آن این است که دلار قوی ارزش فروش و درآمد حاصل از عملیات خارج از کشور را کاهش می دهد.


برای مثال، مؤلفه‌های داو، مایکروسافت (MSFT) و نایک (NKE) به تقویت دلار به عنوان مشکلی در روند درآمدی در چند ماه گذشته اشاره کرده‌اند. آنها می گویند: "در حالی که دلار به فدرال رزرو کمک می کند تا با تورم مبارزه کند، اما درآمد شرکت های آمریکایی را در زمینه سود خارجی و وخامت رقابت پذیری تهدید می کند."


دلار قوی می تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت شود، زیرا نفت خام، مانند سایر کالاها به دلار معامله می شود. بدیهی است که هزینه های کمتر انرژی برای مصرف کنندگان در سراسر جهان که به دلیل تورم در پرداخت قبوض با مشکل مواجه هستند، خبری خوشایند خواهد بود.


افزایش ارزش دلار همچنین به طلا که در سال جاری حدود 6 درصد کاهش یافته است و بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آسیب وارد کرده است. با وجود بازگشت اخیر بیت کوین به حدود 22000 دلار، قیمت این ارز مجازی در سال جاری بیش از نصف کاهش یافته است. به بیان ساده، سرمایه گذاران به فلزات گرانبها یا کریپتو به عنوان پوششی در برابر دلار در زمانی که دلار حکمرانی می کند، نیاز ندارند.


با این حال، جنبه مثبت دلار قوی این است که اگر خریداران آمریکایی به دنبال خرید کالاهای وارداتی یا سفر به خارج از کشور هستند، یک دلار سبز، سود بیشتری برای آنها ایجاد می کند.


اکنون دلار و یورو تقریباً برابر هستند. در سال 2008، درست قبل از رکود بزرگ و بحران مالی جهانی، یورو به رکورد بالای 1.60 دلار رسید، حرکتی که به افزایش قیمت نفت تا نزدیک به 150 دلار در هر بشکه کمک کرد.


منبع: CNN

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۴۴۹
کد خبر : ۶۲,۷۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید