به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا اروپا می تواند صنعت سنگین خود را کربن زدایی کند؟

پایگاه خبری فولاد ایران – فولاد سوئد سخت ترین فولاد جهان در نظر گرفته می شود و ممکن است به زودی سبزترین آن شود. در بودن، شهری در نزدیکی دایره قطب شمال، استارتاپی به نام h2 Green Steel (h2gs) در حال احداث یک کارخانه جدید 4 میلیارد یورویی (4 میلیارد دلاری) است که اولین کارخانه اروپا در نزدیک به نیم قرن گذشته است. انرژی آن نه از زغال سنگ یا گاز طبیعی معمولی بلکه با هیدروژن سبز که در محل توسط باد و انرژی آبی فراوان منطقه تولید می شود، تامین می شود. زمانی که این کارخانه ظرف چند سال به طور کامل ساخته شود، 1800 نفر در آن کار خواهند کرد و سالانه 5 میلیون تن فولاد تولید می کند.


به گزارش فولاد ایران، اثرات این پروژه می‌تواند برای تولیدکنندگان فولاد و سایر مواد اولیه مانند سیمان و مواد شیمیایی که حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، بسیار مهم باشد. به گفته اندیشکده  Material Economics، این امر در زنجیره تامین شرکت ها، از خودروسازان گرفته تا سازندگان، که 14 درصد دیگر از تولید اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند، تاثیر می گذارد. این امر استقلال انرژی اروپا را تقویت می کند، که اهمیت آن با باج گیری انرژی روسیه در پاسخ به تحریم های غرب علیه جنگ این کشور در اوکراین آشکار شده است و یک موهبت برای آب و هوا خواهد بود، زیرا صنایع مواد اولیه حدود یک پنجم گازهای گلخانه ای اروپا را منتشر می کنند.


کاهش سنگ آهن برای ساخت فولاد، حرارت دادن سنگ آهک برای تولید سیمان و استفاده از بخار برای شکستن هیدروکربن ها به مولکول های اجزای آنها به انرژی زیادی نیاز دارد. علاوه بر این، فرآیندهای شیمیایی نیز مقدار زیادی دی اکسید کربن اضافی تولید می کنند. کارشناسان بر این باور بودند که کاهش همه این گازهای گلخانه ای یا از نظر فنی غیرممکن است یا به شدت گران است.


هم اقتصاد و هم فناوری در نهایت به نظر مطلوب‌تر می‌رسند. اروپا اهداف سخت تری را برای انتشار گازهای گلخانه ای معرفی می کند، قیمت کربن در حال افزایش است و مصرف کنندگان تمایل بیشتری برای پرداخت بیشتر برای محصولات سبزتر نشان می دهند. چندین کشور اروپایی استراتژی هایی را برای هیدروژن ایجاد کرده اند که امیدوارکننده ترین جایگزین برای سوخت های فسیلی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی است. آلمان در حال راه اندازی شرکت شبکه واسطه هیدروژن است که یک مرکز تجارت جهانی برای محصولات هیدروژن و مشتق شده از هیدروژن است.


روی هم رفته، این پیشرفت‌ها به شرکت‌های صنعتی اروپایی که قول داده‌اند تا سال 2050 از کربن خنثی شوند، اجازه می‌دهد تا شروع به سرمایه‌گذاری کنند. برای تبدیل شدن اروپا به ابرقدرت صنعت سبز، دولت ها و غول های صنعتی آن باید نبوغ و جاه طلبی های فراوانی از خود نشان دهند.


منبع: اکونومیست

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۳۷۵
کد خبر : ۶۲,۸۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید