به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا افزایش نرخ بهره ایالات متحده باعث ایجاد یک بحران مالی دیگر در آسیا خواهد شد؟

پایگاه خبری فولاد ایران – اقتصاد جهان ممکن است با شرایطی مواجه شود که در طول بحران مالی آسیایی 1997 مشاهده شد: افزایش شدید نرخ بهره ایالات متحده و تقویت دلار آمریکا. تحلیلگران معتقدند که بعید است تاریخ تکرار شود، اگرچه آنها هشدار می دهند که برخی از اقتصادهای منطقه به ویژه در برابر کاهش ارزش پول که یادآور آن زمان است آسیب پذیر هستند.


روز چهارشنبه، فدرال رزرو آمریکا یک افزایش دیگر نرخ بهره را 75 واحد پایه انجام داد.


آخرین باری که ایالات متحده در دهه 1990 نرخ بهره را به این شدت افزایش داد، سرمایه ها از آسیای نوظهور به ایالات متحده فرار کرد. بات تایلند و سایر ارزهای آسیایی سقوط کردند و باعث بحران مالی آسیا و رکود در بازارهای سهام شد.


به گفته تحلیلگران، با این حال، این بار، پایه‌های بازارهای نوظهور آسیایی، که 25 سال بعد به اقتصادهای بالغ‌تری تبدیل شده‌اند، سالم‌تر هستند و بهتر می‌توانند در برابر فشارها بر نرخ ارز خارجی مقاومت کنند.


تان تک لنگ، مدیر اجرایی UBS Global Wealth Management گفت: "از آنجایی که دارایی های خارجی کمتری در آسیا وجود دارد، هر گونه فرار سرمایه این بار درد مالی کمتری را به همراه خواهد داشت."


او گفت: «من فکر می‌کنم این خاطرات بحران مالی آسیا را زنده می‌کند، اما نرخ ارز در شرایط امروزی نسبت به آن زمان بسیار انعطاف‌پذیرتر است."


تان گفت، با این حال، با توجه به حساب جاری ضعیف فیلیپین، در میان ارزهای پرریسک، پزو فیلیپین یکی از آسیب پذیرترین ارزها است. با این حال، روز پنجشنبه، بانک مرکزی فیلیپین نیز نرخ اصلی خود را 50 واحد پایه افزایش داد و نشان داد که افزایش بیشتری را در مسیر خود اعمال خواهد کرد. کاهش اختلاف ارز با دلار آمریکا خطرات فرار سرمایه و سقوط نرخ ارز خارجی را کاهش می دهد.


در مقابل، اقتصادهایی که دارای سیاست‌های پولی سازگارتر هستند، یعنی آنهایی که همزمان با ایالات متحده نرخ‌های بهره را افزایش نمی‌دهند، مانند ژاپن، ممکن است در معرض خطر تضعیف بیشتر ارزهای خود باشند.


او افزود: "خوشبختانه، سیاست بازارهای نوظهور آسیا در حال حاضر قوی‌تر شده‌اند و بانک‌های مرکزی اکنون رژیم‌های نرخ ارز بسیار انعطاف‌پذیرتری دارند. آنها تا حد زیادی به نرخ ارز اجازه می دهند فشار خارجی را جذب کنند، نه اینکه از ارز با فروش ذخایر ارزی حمایت کنند.


به گزارش فولاد ایران، دولت‌های آسیایی بازارهای نوظهور سیاست‌های اقتصاد کلان محتاطانه‌تری را در سال‌های اخیر نسبت به قبل از بحران 1997 دنبال می کنند.


منبع: CNBC

۲ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۳۶۸
کد خبر : ۶۲,۸۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید