به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

طولانی ترین خداحافظی از نفت روسیه برای غول های انرژی غربی

پایگاه خبری فولاد ایران – هفت ماه بعد آغاز جنگ روسیه در اوکراین، خروج شرکت های غربی از بازار نفت روسیه به یک خداحافظی طولانی تبدیل می شود. با توجه به اینکه روسیه فروش دارایی‌ها را محدود می‌کند، تحریم‌ها بانکداران را منصرف می‌کند، و تعداد خریدارانی که مایل به همکاری با روسیه هستند در حال کاهش است، ایجاد یک شکست کامل دشوار است.


بریتیش پترولیوم هنوز از شر سهام خود در روسنفت خلاص نشده است و شرکت دولتی Equinor نروژ تنها تولیدکننده بزرگ غربی است که تا کنون به طور کامل از این کشور خارج شده است. مدیران نفتی، نه برای اولین بار، متوجه می شوند که ولادیمیر پوتین در ایجاد موانع در مسیر آنها مهارت دارد. دارایی هایی که تاکنون خارج شده اند اغلب به کشور روسیه باز می گردند.


لوئیس ویلسون، مشاور ارشد در گروه مبارزات انتخاباتی Global Witness که با مقامات اوکراینی همکاری می‌کند، می‌گوید: "شرکت‌های بزرگ نفتی خروج خود را با هیاهوی زیادی اعلام کردند، با این حال هفت ماه بعد، اتفاق خاصی نیفتاده است. او اضافه می کند که شرکت ها برای خلاص شدن از شر دارایی های سمی که جنایت های جنگی را تشدید می کنند، مبارزه خواهند کرد."


چندی پیش نبود که شرکت های نفت و گاز به جای خروج از روسیه در تلاش بودند تا وارد روسیه شوند. این کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان است و از ابتدای سال جاری میلادی، سومین تولیدکننده بزرگ نفت پس از عربستان سعودی و ایالات متحده بود.


جان براون، مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم در سال 2013 برای منعقد کردن قراردادی بازگشت که 20 درصد سهام BP در روس نفت را تضمین کرد و حدود یک سوم تولید نفت و گاز آن را تأمین کرد.


شل از سال 1912 پس از خرید منافع خانواده روچیلد در روسیه با روسیه ارتباط داشته است. اخیراً، مشارکت آن با غول گاز دولتی روسیه، گازپروم، به آن کمک کرده است تا به ذخایر عظیم گاز در شرق دور روسیه دست یابد.


رئیس شل، بن ون بردن، در آوریل 2014، اندکی پس از الحاق کریمه به روسیه، با پوتین ملاقات کرد تا به او بگوید که می‌خواهند پروژه را توسعه دهند. در همین حال، Equinor در دهه 1990 وارد روسیه شد و ده سال پیش با روسنفت یک قرارداد اکتشافی بزرگ منعقد کرد زیرا دو قدرت قطب شمال روابط نزدیک‌تری را ایجاد کردند.


بسیاری امیدوار بودند که روابط انرژی با روسیه به جلوگیری از تنش با غرب به دلیل منافع متقابل کمک کند. این یک اشتباه محاسباتی را ثابت کرده است.


به گزارش فولاد ایران، روسیه در آغاز جنگ، فروش دارایی‌های سرمایه‌گذاران خارجی را به طور موقت ممنوع کرد و ماه گذشته سرمایه‌گذاران کشورهایی را که از تحریم‌ها حمایت کرده‌اند، از فروش دارایی‌ها از جمله پروژه‌های تولید نفت و گاز تا پایان سال منع کرد.


این فرمان چند روز پس از آن صادر شد که غول نفتی آمریکایی اکسون موبیل اعلام کرد که سهام خود در پروژه نفت و گاز ساخالین-1 در شرق دور را به یک خریدار ناشناس می‌فروشد.


منبع: فایننشال تایمز

۴ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۳۵۳
کد خبر : ۶۲,۸۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید