به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

احتمال بازگشت قیمت بنزین به 5 دلار در هر گالن

پایگاه خبری فولاد ایران – با نزدیک شدن به پایان سال 2022، یک مهلت کوتاه از افزایش قیمت نفت و بنزین به پایان می رسد که دلیل آن متعدد است، اما تقریباً همه آنها مستقیماً به زنجیره تأمین مربوط می شوند. برآوردهای اصلی حاکی از بازگشت نفت برنت به 100 دلار در هر بشکه است که قیمت بنزین را به طور متوسط به حدود 5 دلار در هر گالن در ایالات متحده افزایش می دهد.


به گزارش فولاد ایران، با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، قیمت‌های بالاتر بنزین می‌تواند شانس دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت سیاسی را کاهش دهد. فشارهای رکود تورمی در حال حاضر در صدر فهرست نگرانی های عمومی در ایالات متحده قرار دارد که بسیار بالاتر از مسائل اجتماعی و درگیری های ژئوپلیتیکی است.


به همین دلیل است که جو بایدن در چند ماه گذشته در مورد آزادسازی منابع نفتی از ذخایر استراتژیک ایالات متحده بسیار پرشور بوده است. طرح بایدن یک میلیون بشکه در روز را وارد زنجیره تامین کرد و قرار است در اکتبر به پایان برسد. این ذخایر اکنون به پایین‌ترین سطح از سال 1984 کاهش یافته است و قیمت بنزین هنوز تقریباً دو برابر زمانی است که بایدن وارد کاخ سفید شد. این اساساً دستکاری در بازار به بهای آمادگی استراتژیک ایالات متحده و با هدف آشکار منافع سیاسی است.


توانایی بایدن برای ادامه ریختن نفت به بازارها برای پایین نگه داشتن قیمت بنزین در حال کاهش است. حتی اگر او این استراتژی را در اکتبر ادامه دهد، این روند در ماه نوامبر چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت و به هر حال ذخایر را مسدود می‌کند.


عامل دیگر شکست تلاش ها برای توافق هسته ای با ایران و لغو تحریم ها توسط غرب است. جریان آزاد نفت ایران به این زودی اتفاق نخواهد افتاد و دسترسی غرب به یک استخر بزرگ نفتی را از میز خارج می کند.


جستجوی ناامیدانه اروپا برای نفت، زغال سنگ و گاز، عرضه را از بازارهای جهانی دور می‌کند و نتیجه آشکار آن قیمت های بسیار بالاتر برای همه خواهد بود.


همچنین موضوع تقویت دلار آمریکا نیز وجود دارد. به عنوان ارز پیشرو، بیشتر نفت در سراسر جهان به دلار خریداری شده است که به آمریکایی ها اجازه می دهد از قیمت های پایین تر لذت ببرند. با این حال، تحریم‌ها و تنش‌های اقتصادی بین شرق و غرب منجر به روند رو به رشد توافق‌های تجاری دوجانبه شده است که دلار را به عنوان ارز ذخیره حذف می‌کند. علاوه بر این، دلار قوی همچنین منجر به آشفتگی در بازارهای FX و ارزهای خارجی مانند ین ژاپن شده است که ممکن است منجر به افزایش دامپینگ دارایی های خزانه داری ایالات متحده توسط طلبکاران بین المللی شود.


ممکن است به زودی با تلاش هماهنگ بانک‌های مرکزی برای سرکوب دلار مواجه شویم، حتی در شرایطی که فدرال رزرو به دنبال تقویت آن از طریق افزایش نرخ بهره است.


با جلوگیری از یک رویداد بحرانی ناگهانی مانند گسترش جنگ در اوکراین یا حمله چین به تایوان، قیمت نفت همچنان با افزایش مشکلات زنجیره تامین افزایش می یابد.


وزارت انرژی قصد دارد ذخایر استراتژیک را با خرید ذخایر نفت در آینده با قیمت های تعیین شده امروز پر کند. بحث این است که این باعث افزایش تولید نفت داخلی می شود. مشکل این جاست که این امر باعث کاهش تورم در هزینه های تولید برای حفاری های نفت شیل می شود. قیمت‌های تعیین‌شده تنها تا زمانی کار می‌کنند که حفاری‌ها بتوانند به سود معقول ادامه دهند. اگر نتوانند، به سادگی خاموش خواهند شد.


اگر حفاری‌ها نتوانند به همان اندازه نفت را برای مصرف‌کنندگان معمولی عرضه کنند، قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد. اگر دولت اولین قرارداد خرید را نگیرد، خریداران اروپایی احتمالاً مازاد بر خرید را خواهند گرفت. در هر صورت، مصرف کنندگان عمومی در صورت وقوع از هیچ مزیتی از افزایش حفاری برخوردار نخواهند شد و برنامه تقلبی بایدن برای انرژی سبز تولیدکنندگان نفت را بیش از پیش محدود خواهد کرد. در مجموع، همه عوامل قابل مشاهده حاکی از قیمت بالای نفت و بنزین در کوتاه مدت است.


منبع: Oilprice

۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۳۱۶
کد خبر : ۶۲,۹۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید