به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تلاش چین در وادار کردن مردم به داشتن فرزندان بیشتر

پایگاه خبری فولاد ایران – اخیرا مقامات استان هبی چین برای تشویق مردم محلی به بچه دار شدن بیشتر، شعارهایی مانند "زایمان بخش مهمی از زندگی است" و "سیاست سه فرزند خوب است!" سر می دهند.


امروز رهبران چین نگران هستند که این کشور تعداد زاد و ولد کمی دارد. تنها 10.6 میلیون نفر در سال گذشته در چین متولد شدند که کمی بیشتر از تعداد مرگ و میرها است. با افزایش تعداد افراد مسن، سال هاست که نیروی کار کاهش یافته است. این به عنوان یک فشار بر رشد اقتصادی عمل می کند و بار بزرگی از مراقبت ایجاد می کند که سیستم تامین اجتماعی چین برای مقابله با آن مجهز نیست.


سیاست سه فرزند سال گذشته اعلام شد (از سال 2015 این سیاست دو فرزند بود). اما به نظر می رسد اکثر جوانان علاقه ای به داشتن خانواده های بزرگ ندارند. در سال 2020 میانگین تعداد تولد به ازای هر زن به 1.3 کاهش یافت که بسیار کمتر از 2.1 مورد نیاز برای حفظ رشد جمعیت است.


به گزارش فولاد ایران، بیشتر سیاست‌های طرفدار زایمان در چین سعی می‌کنند فشار مالی والدین را کاهش دهند. برخی از شهرها پول نقد ارائه می دهند. در استان گانسو به والدین قول داده شده که در صورت داشتن فرزند سوم به مدت سه سال سالانه 10000 یوان (1397 دلار) به والدین بدهند. شهرهای دیگر متعهد شده اند که مهدکودک های ارزان بیشتری بسازند. از شرکت های دولتی در یک استان خواسته شد تا 15 درصد اجاره بها را برای خانواده های دارای سه فرزند کاهش دهند.


جمعیت استان جیلین به سرعت در حال کاهش است. بنابراین به زنان مجرد اجازه داده است تا به لقاح آزمایشگاهی دسترسی داشته باشند، که فقط برای زنان متاهل در بیشتر مناطق چین در دسترس است. پکن و شانگهای مرخصی زایمان را 30 روز تمدید کرده اند.


کره جنوبی و ژاپن که به طور مشابه نرخ باروری پایینی دارند، دهه‌هاست که تلاش می‌کنند تا شهروندان را به تولیدمثل بیشتر تشویق کنند، اما موفقیت چندانی نداشته است. تلاش‌های چین نیز به دلیل میراث سیاست تک فرزندی که در نهایت خود را شکست داد و زخم‌های پاک نشدنی بر جای گذاشت.


منبع: اکونومیست

۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۴۴۷
کد خبر : ۶۲,۹۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید