به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا رکود جهانی در راه است؟

پایگاه خبری فولاد ایران – هشدارها در مورد رکود جهانی آینده روز به روز بیشتر می شود. طی هفته گذشته، چهره‌های سرشناس از رئیس سازمان تجارت جهانی تا پل کروگمن، اقتصاددان آمریکایی برنده جایزه نوبل، زنگ خطر احتمال رکود جهانی را به صدا درآورده‌اند.


به گزارش فولاد ایران، در نظرسنجی که توسط مجمع جهانی اقتصاد مستقر در سوئیس در روز چهارشنبه منتشر شد، هفت نفر از 10 پاسخ دهندگان گفتند که معتقدند رکود جهانی حداقل تا حدودی در سال 2023 محتمل است.


در همین حال، ند دیویس ریسرچ، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در فلوریدا که به دلیل مدل احتمال رکود جهانی خود شناخته شده است، احتمال رکود جهانی را در سال آینده به 98.1 درصد افزایش داد که بالاترین رقم از زمان رکود مرتبط با بیماری همه گیر COVID-19 در سال 2020 و بحران اقتصاد جهانی در سالهای 2008-2009
است.


در حالی که جنگ در اوکراین، سیاست‌های همه‌گیر شدید چین و تورم سرسام‌آور چشم‌انداز اقتصادی را مختل کرده‌اند، سرمایه‌گذاران به‌ویژه نگران چشم‌انداز افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده هستند که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و بقیه دنیا را با خود به رکود می برد.


از لحاظ تاریخی، مدیریت افزایش نرخ‌ها که هزینه استقراض و سرمایه‌گذاری برای مشاغل و خانوارها را افزایش می‌دهد، بدون وارد کردن ضربه شدید به رشد اقتصادی، دشوار بوده است.


منتقدان، از جمله اقتصاددانان مشهوری مانند جرمی سیگل، این بار فدرال رزرو آمریکا را متهم کرده اند که برای شروع افزایش نرخ بهره بیش از حد منتظر مانده است، اما اخیراً برای جبران انفعال قبلی خود به افزایش شدید متوسل شده است.


جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، علیرغم امیدواری برای فرود نرم برای اقتصاد، هفته گذشته اذعان کرد که مقامات بانک مرکزی «نمی‌دانند» که آیا تلاش‌های آنها برای مهار تورم منجر به رکود خواهد شد. برای ایالات متحده، اگر تورم در چند ماه آخر سال 2022 نشانه هایی از کاهش را نشان ندهد و معیارهای انتظارات تورمی شروع به بالا رفتن کند، فدرال رزرو را مجبور می کند تا پس از سال 2022 تا بهار 2023 به افزایش تهاجمی نرخ بهره ادامه دهد. پائو لین تین، استادیار اقتصاد در دانشگاه جورج واشنگتن، گفت، به نظر من آن زمان است که اقتصاد وارد رکود می شود.


او گفت من فکر می‌کنم وضعیت مشابهی برای سایر کشورها نیز صدق می‌کند، اگر بانک‌های مرکزی مجبور شوند برای دفاع از پول خود یا برای مهار تورم، نرخ‌ها را به شدت و مداوم افزایش دهند، آنگاه رکود اجتناب‌ناپذیر است.


در خارج از ایالات متحده، بادهای معکوس اقتصادی دلیل چندانی برای خوش بینی ایجاد نمی کند. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اعلام کرد که آلمان، ایتالیا و بریتانیا، سه اقتصاد بزرگ اروپا، انتظار می‌رود در سال آینده دچار رکودهای طولانی شوند که عمدتاً به دلیل مشکلات تامین انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین است.


OECD انتظار دارد که منطقه یورو در سال 2023 فقط 0.3 درصد رشد کند، که نشان می دهد بسیاری از اقتصادهای این بلوک در طول دوره های سال در رکود خواهند بود.


در حالی که انتظار می‌رود آسیا و اقیانوسیه از انقباض اجتناب کند، قرنطینه‌های «کووید صفر» و محدودیت‌های مرزی چین در حال تبدیل شدن به یک ضربه جدی بر پتانسیل رشد این منطقه است.


روز سه‌شنبه، بانک جهانی پیش‌بینی اقتصادی خود برای آسیا و اقیانوسیه را از ۵ درصد در آوریل به ۳.۲ درصد کاهش داد و پیش‌بینی خود برای چین را تقریباً به نصف به ۲.۸ درصد کاهش داد.


ترین نگوین، اقتصاددان ارشد آسیای نوظهور، گفت که اقتصادهای آسیایی از پیامدهای افزایش نرخ بهره در امان نخواهند بود. او گفت: "رشد آسیا کندتر خواهد شد و برای اقتصادهایی که بیشتر در معرض چرخه تجارت هستند، تأثیر تضعیف تقاضای خارجی بدتر خواهد بود، مانند کره جنوبی و تایوان."


منبع: الجزیره

۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۴۰۱
کد خبر : ۶۲,۹۱۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید