به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا روسیه هنوز یک قدرت بزرگ است؟

پایگاه خبری فولاد ایران – روی کاغذ، روسیه را می‌توان یکی از قدرتمندترین دولت‌های نظام بین‌الملل دانست. این کشور دارای بیش از 5900 کلاهک هسته ای، یک کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل و نفوذ قابل توجهی در بازارهای انرژی جهان است. با این حال، جنگ منتخب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین، یک سوال مهم را مطرح کرده است که مرد قدرتمند آنقدر ترسیده است که از خود بپرسد: آیا روسیه هنوز یک قدرت بزرگ است؟


به گزارش فولاد ایران، قبل از شروع درگیری در اوکراین در فوریه 2022، روسیه به عنوان نیرویی بود که می توان روی آن حساب کرد.


با این حال، وضعیت ژئوپلیتیکی، اقتصادی و نظامی روسیه که امروز با آن مواجه است، با تلفات بسیار زیاد نیروهایش در میدان نبرد و دستور پوتین برای بسیج نسبی 300000 نیروی ذخیره، نشان از قدرتی رو به زوال دارد.


جنگ در اوکراین ارتش روسیه را به عنوان یک نسخه تقریبا اصلاح شده ارتش سرخ قدیمی نشان داده است. برتری عددی روسیه نسبت به اوکراین در تعداد پرسنل (2.9 میلیون مرد زیر اسلحه در مقایسه با 1.1 میلیون نفر در کیف)، خودروهای زرهی جنگی (15857 به کیف 3309)، هواپیما (1391 به کیف 132) و سایر سکوهای تسلیحاتی به دلیل بی کفایتی نظامی روسیه تضعیف شده است.


هزینه سالانه 150 تا 180 میلیارد دلاری که کرملین به بودجه نظامی روسیه بین سال‌های 2014 تا 2019 سرازیر می‌کرد، منجر به اشغال ارتش روسیه در حدود یک پنجم اوکراین شد، اما به قیمت نرخ فرسایش بالایی که روز به روز افزایش می‌یابد، تمام شد. در ماه اوت، پنتاگون تخمین زد که احتمالاً 80000 سرباز روسی در طول هفت ماه گذشته کشته یا مجروح شده اند.


از نظر اقتصادی، روسیه با مشکلات متعددی مواجه است. در حالی که پیش‌بینی‌های قبلی از انقباض 15 درصدی بیش از حد ثابت شده بود، اتحادیه اروپا محدودیت‌های تجاری گسترده، کنترل صادرات و تحریم‌های انرژی را علیه مسکو وضع کرده است. روابط تجاری که زمانی 258 میلیارد یورو ارزش داشت، اکنون تحت فشار شدید قرار گرفته است زیرا پوتین عرضه گاز طبیعی به اروپا را کاهش می دهد و دولت های اروپایی صادرات فناوری و تولید به روسیه را کاهش می دهند.


کنترل صادرات ایالات متحده بر روی فناوری‌های با کاربرد دوگانه، صنایع متعدد روسیه را در درازمدت کاهش خواهد داد. بر اساس گزارشی که برای دولت روسیه تهیه شده است، همه چیز از کشاورزی، تولید، داروسازی و مخابرات می تواند تحت تاثیر منفی ممنوعیت محصولات خارجی قرار گیرد. فقدان نیمه هادی های طراحی شده توسط ایالات متحده، ارتش روسیه را به جست و جوی جهان برای یافتن تراشه هایی می پردازد که می توانند سیستم های تسلیحاتی با فناوری پیشرفته این کشور را تامین کنند و همچنین روسیه را در رابطه با سایر کشورها غیررقابتی می کند. این امر پوتین را وادار خواهد کرد که وابستگی خود به چین را افزایش دهد که روسیه را در معرض باج گیری احتمالی قرار می دهد.


منبع: Newsweek

۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱
تعداد بازدید : ۳۴۹
کد خبر : ۶۲,۹۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید