به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا اقتصاد آمریکا در رکود است و دنیا را با خود می برد؟

پایگاه خبری فولاد ایران – ایالات متحده با ترس فزاینده رکود مواجه است زیرا فدرال رزرو، بانک مرکزی این کشور، همچنان در مبارزه با تورم بالا خوش بین است و مقامات به طور فزاینده ای در مورد نیاز به تحمیل برخی دردهای اقتصادی برای تحت کنترل درآوردن فشارهای قیمتی صحبت می کنند.


از طرفی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، گروهی موسوم به اوپک پلاس، هفته گذشته تصمیم گرفتند تولید نفت خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این هزینه ها را نه فقط برای انرژی، بلکه هر کاری که انجام می دهیم و هر چیزی که می خریم افزایش می دهد. و بنابراین قیمت همه چیز از جمله غذا بالا می رود.


به گزارش فولاد ایران، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) که معیاری برای تولید کالاها و خدمات است، پس از کاهش 1.6 درصدی بین ژانویه و مارس، در سه ماهه گذشته 0.6 درصد کاهش یافت. قاعده کلی رایج برای رکود، دو کاهش متوالی سه ماهه در تولید ناخالص داخلی است. كسری تجاری آمریکا در ماه اوت به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته کاهش یافت.


دولت بایدن همچنان استدلال می‌کند که اقتصاد انعطاف‌پذیر است و به پایین‌ترین نرخ بیکاری در پنج دهه اخیر و اعتماد بی‌نظیر مصرف‌کننده اشاره می‌کند. اما بر اساس نظرسنجی Bankrate، یک موسسه مالی مستقر در نیویورک، نزدیک به هفت نفر از هر 10 آمریکایی اخیراً گفته اند که نگران یک رکود هستند و از هر 10 آمریکایی، 4 نفر گفتند که از نظر مالی آمادگی ندارند تا قبل از پایان سال 2023 رکود را مدیریت کنند.


وال استریت به شدت سقوط کرده و اس اند پی 500، نماینده برای سلامت حساب های پس انداز بازنشستگی و دانشگاه ها، سه ماهه سوم را در پایین ترین سطح خود در تقریباً دو سال گذشته بسته است. ارزش سهام نزدک تا کنون نزدیک به 33 درصد در سال 2022 سقوط کرده است در حالی که داو جونز بیش از 20 درصد از دست داده است.


ارزهای رمزپایه که در طول همه‌گیری محبوبیت و قیمت آن‌ها افزایش یافت، نیز کاهش یافته است. برترین سکه دیجیتال جهان، بیت کوین، در سال گذشته بیش از 60 درصد از ارزش خود را کاهش داد در حالی که دومین ارز دیجیتال بزرگ اتریوم 61 درصد افت کرد.


نرخ وام مسکن ایالات متحده در سال گذشته بیش از دو برابر شده است و میلیون ها آمریکایی را از مالکیت خانه محروم کرده است.


آنتونی از بنیاد هریتیج گفت: "اگر فدرال‌رزرو، کنگره و رئیس‌جمهور خیلی زودتر اقدام می‌کردند، می‌توانستیم یک رکود خفیف و کوتاه داشته باشیم، اما متأسفانه، اکنون درد اقتصادی بسیار زیادی وجود دارد." او گفت: "من بازار کار قوی نمی بینم، بازار کار مستأصلی را می بینم. ما تعداد نامتناسبی از افراد داریم که چندین شغل دارند. این آمار تعداد مشاغل را مشخص می کند، زیرا هر بار که فردی در شغل دیگری کار می کند، به عنوان صاحب شغل دیگری به حساب می آید."


ریچارد کوزول رایت، مدیر بخش جهانی سازی در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) به الجزیره گفت رکود ایالات متحده باعث درد عمیقی در جهان در حال توسعه خواهد شد.


آژانس سازمان ملل هفته گذشته هشداری هولناک صادر کرد مبنی بر اینکه کاهش رشد جهانی به طور بالقوه می تواند آسیبی بدتر از بحران مالی سال 2008 و شوک کووید-19 در سال 2020 وارد کند.


کوزول رایت گفت: "در مورد بازارهای نوظهور، که بسیاری از آنها در مبارزه با تورم تهاجمی عمل کرده اند، آنچه آنها را می کشد همین دلار قوی است. رکود در ایالات متحده به این معنی است که روزهای اوج دلار به پایان رسیده است. و مقداری نرمش خبر خوبی برای بازارهای نوظهور خواهد بود."


اما باز هم خطر باقی است. اگر ایالات متحده در یک دوره طولانی رشد کند فرو رود، بازارهای نوظهور با مشکل مواجه خواهند شد. اگر تقاضای ایالات متحده برای مدت طولانی تضعیف شود، صادرکنندگان بزرگ به ایالات متحده مانند چین، مکزیک و کانادا احساس درد خواهند کرد.


هنوز زود است در مورد اینکه رکود اقتصادی ایالات متحده چقدر می تواند شدید باشد، قضاوت کرد، به این دلیل که دقیقاً نمی دانیم تورم چقدر چسبنده خواهد بود و اقتصاد چقدر مقاوم است."


منبع: الجزیره

۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۵۹۷
کد خبر : ۶۳,۰۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید