به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 41 سال 2022

گزارش هفته 41 سال 2022
شماره 636

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت کمبود نقدینگی بازار سنگ آهن وارداتی چین را در سکوت نگه داشت و متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد تا 2 دلار افت داشته به 94 دلار هر تن سی اف آر رسید. پس از تعطیلات اکتبر مجدد آمار ابتلا به کرونا در چین بالا رفته و ظاهرا قرار نیست محدودیت ها به این زودی برداشته شود که بر اقتصاد این کشور اثرات منفی دارد.
آخرین برآورد ها برای قیمت سنگ آهن تا پایان سال 2022 بین 90 تا 115 دلار اعلام شده که از سال 2019 بی سابقه بوده است. کرونا و رکود بازار املاک علل اصلی چالش تقاضای فولاد در چین هستند.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 تا 2 دلار افت داشته به 370  دلار هر تن سی اف آر رسید. بازار منتظر ارزان تر شدن قیمت ها در روزهای آتی است. قراضه آ3 وارداتی نیز 2 دلار افت داشته به 353 دلار هر تن سی اف آر رسید.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن 4 دلار رشد داشته  حدود 333 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در 405 هر تن سی اف آر باقی ماند.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود 530 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که تا 5 دلار رشد هفتگی داشت. در بازار واردات چین بیلت از 492 تا 500 دلار به حدود 467 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت تا 13 دلار افت داشته حدود 507  دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 533 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا 2 دلار افت قیمت هفتگی داشت.  در کل بازار در رکود بود و اختلاف زیادی بین قیمت های پیشنهادی و قیمت مورد نظر خریداران بود.
بیلت صادراتی ایران نیز به گزارش متال بولتن تا 3 دلار رشد هفتگی داشته به 463.5 دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران:  قیمت شمش روند نزولی داشت علت آن ضعف بازار مقاطع بود در حالیکه صادرات بسیار قوی است و همین امر اجاره افزایش عرضه شمش در بازار را نمی دهد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته پس از تعطیلات در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از 575 دلار به 570 دلار هر تن فوب رسید.  البته پیشنهاد ها تا 611 دلار هر تن فوب بود.
میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار افت داشته 690  دلار هر تن فوب شنیده شد.  میلگرد صادراتی روسیه نیز 547.5 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که 0.5 درصد بهبود داشت.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  در 990 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 935 یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد
فولاد ایران:  قیمت میلگرد روند نزولی داشت که علت آن ضعف تقاضا است.

تیرآهن

فولاد ایران:  با آنکه ذوب آهن به شدت بازار تیرآهن را هدایت می کند ولی ضعف تقاضا باعث کاهش قیمت تیرآهن شد.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس از 560 دلار به 600 دلار هر تن فوب دریای سیاه افزایش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  565 تا 576  دلار به 557 تا 560 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم تا 30 یورو افت داشته 680 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در 760 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس از 470 دلار به 477.5  دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران:  قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 213000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 204000 ریال رسید. ضعف تقاضا از یک طرف و شایعات مربوط به عرضه ارزان قیمت مبارکه در بورس باعث کاهش قیمت شد.

اکسین

فولاد ایران: عدم عرضه کالا از سمت کارخانه باعث بهبود قیمت این کالا شد ولی تقاضای آن بسیار ضعیف است.

سرد

فولاد ایران: ورق روغنی بازار ثابتی داشت. عرضه بعضی محصولات و احتمال عرضه کالای وارداتی اواخر هفته قدرت بازار را سست کرد.

گالوانیزه

فولاد ایران: به علت کاهش قیمت ورق گرم و افت قیمت دلار قیمت ورق گالوانیزه هم کاهش محدودی داشت.


تحلیل هفته
فولاد ایران: بازار چین هنوز تعطیل است و نباید در انتظار عکس العمل بازار چین تا قبل از اجلاس حزب کمونیست این کشور بود. قیمت نفت به علت رکود بازار جهانی رو به کاهش گذاشته ولی انتظار کاهش قیمت زیادی فعلاً با توجه به کاهش دو میلیون بشکه ای اوپک پلاس نمی رود. آنچه که بیش از همه دست اندرکاران مسائل اقتصادی را نگران کرده است رکود اقتصادی پیش روست و به همین دلیل همه فعالان با احتیاط به جلو حرکت می کنند در نتیجه همین امر باعث می شود تا تقاضا کاهش یابد.
در بازار ایران چشم انداز مشخص نیست چرا که آهن اسفنجی با تقاضای خوبی روبروست و همین امر محرک افزایش قیمت شمش در بورس است اما درخواست مقاطع بسیار ضعیف است. در شرایط فعلی آنچه که صنعت فولاد را هنوز سر پا نگه داشته صادرات شمش می باشد که ظاهراً خیلی قوی به کار مشغول است. اکثر فعالان اقتصادی در شرایط موجود با توجه به اوضاع بین المللی و شرایط حاکم بر بازار ایران ترجیح می دهند با گام های بسیار آهسته و حساب شده حرکت کنند.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۸۵۲
کد خبر : ۶۳,۰۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید