به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا ذخیره گاز اروپا برای زمستان امسال کافی است؟

پایگاه خبری فولاد ایران – هرچند مسکو به تلافی تحریم های غرب، عرضه گاز را کاهش داده، اما منطقه توانسته است به اندازه کافی برای زمستان آینده، سوخت جمع آوری کند.


تنها هشت ماه پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور اعزام نیروهایش به اوکراین را داد، اروپا بزرگترین منبع انرژی خود را از دست داد. این اتحادیه واردات نفت را با هدف محدود کردن توانایی مسکو برای تامین مالی جنگش کاهش داده است، در حالی که روسیه نیز خطوط لوله اصلی انتقال گاز را بست.


طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، واردات نفت خام روسیه از اتحادیه اروپا پیش از ممنوعیتی که قرار است در دسامبر اعمال شود، 33 درصد کاهش یافته است.


به گزارش فولاد ایران، اروپا اکنون در راه دستیابی به هدف خود برای پایان دادن به اتکا به سوخت های فسیلی روسیه تا سال 2027 است و واردات از نروژ و الجزایر و گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات متحده را افزایش می دهد تا این نقصان را جبران کند.


بنا به گفته شرکت زیرساخت گاز اروپا، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز 91 درصد پر است، که بسیار فراتر از هدف 80 درصدی است که مقامات اتحادیه اروپا برای کشورها تا نوامبر تعیین کرده‌اند.


رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت: پوتین در تلاش خود برای بی ثبات کردن نظم اساسی اقتصادی شکست خواهد خورد، همان طور که در میدان نبرد در اوکراین شکست خواهد خورد.


اما این موفقیت هزینه سنگینی برای اقتصاد اروپا به همراه داشته است. قیمت بنچمارک اروپایی گاز از زمان اوج گیری در اواخر آگوست به شدت کاهش یافته، اما همچنان 265 درصد بالاتر از یک سال گذشته است، که درد و رنج را بر خانواده ها و مشاغل وارد کرده و دولت ها را مجبور به تامین یارانه های هنگفت می کند.


حتی با تکمیل ظرفیت ذخیره‌سازی گاز، امنیت انرژی منطقه همچنان در خطر است و احتمال خاموشی و جیره‌بندی گاز در ماه‌های آینده در صورت شوک‌های بیشتر عرضه و زمستان بسیار سرد، ممکن است.


بر اساس گزارش ژوئیه آژانس بین‌المللی انرژی، حتی اگر ذخایر گاز حداقل 90 درصد پر باشد، اگر روسیه تصمیم بگیرد که تحویل گاز باقی‌مانده را از این ماه قطع کند، بلوک احتمالاً در اوایل سال آینده با اختلال در عرضه مواجه خواهد شد.


صندوق بین‌المللی پول در گزارشی روز سه‌شنبه هشدار داد که بحران انرژی اروپا "یک شوک گذرا" نیست و اگرچه زمستان پیش رو چالش‌برانگیز خواهد بود، "زمستان 2023 احتمالا بدتر خواهد بود."


از طرف دیگر، با وجود اینکه انتظار می رود رشد تقاضای جهانی در سال آینده با کندی اقتصادها کند شود، عرضه نفت نیز ممکن است محدود باشد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) هفته گذشته اعلام کردند که از ماه نوامبر تولید نفت را 2 میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد.


جیووانی سگاراواتی، تحلیلگر پژوهشی در بروگل، گفت: "دولت‌ها باید با فرضیه بدترین سناریو مبنی بر باقی ماندن قیمت‌های انرژی در سطوح بالاتر نسبت به قبل از این بحران برای 2 تا 4 سال آینده کار کنند." به گفته بروگل، قیمت‌های آتی گاز اروپا در حال حاضر حدود هشت برابر قیمت‌های معیار ایالات متحده است. وی افزود: "اتخاذ سیاست‌هایی که از انتقال قیمت‌های بالای انرژی به مصرف‌کنندگان جلوگیری می‌کند، یک قمار گران‌قیمت است که در صورت بالا ماندن قیمت عمده‌فروشی انرژی در آینده، محکوم به شکست است."


تلاش مذبوحانه اروپا برای جایگزینی انرژی روسیه، برای محیط زیست نیز هزینه داشته است، در حالی که برنامه های آن برای حذف کامل سوخت های فسیلی در دراز مدت را تسریع می بخشد. انتقال انرژی اروپا به حالت تعلیق درآمده زیرا امنیت انرژی در اولویت قرار دارد.


ترس از کمبود گسترده انرژی باعث شده است که برخی کشورها نیروگاه های قدیمی برق را که با آلاینده ترین سوخت فسیلی (زغال سنگ) کار می کنند، مجددا راه اندازی کنند.


منبع: CNN

۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۵۲۲
کد خبر : ۶۳,۰۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید