به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آسیا بزرگترین بازنده تجزیه اقتصاد جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران – صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اگر سیستم تجارت جهانی در پی تنش‌های ژئوپلیتیکی از هم بپاشد، آسیا و اقیانوسیه بیش از هر منطقه دیگری ضرر خواهد کرد.


صندوق بین‌المللی پول می‌گوید اگر تجارت در بخش‌هایی که تحت تحریم‌های اخیر آمریکا علیه چین قرار گرفته‌اند و موانع غیرتعرفه‌ای در سایر حوزه‌ها به سطح دوران جنگ سرد افزایش یابد، کشورهای آسیایی و اقیانوسیه ممکن است بیش از 3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست بدهند که این این دو برابر میزان زیان سالانه جهانی پیش بینی شده است.


صندوق بین المللی پول افزود: بخش هایی در کشورهای آسیایی که به دلیل کاهش تجارت مجبور به انقباض هستند، ممکن است به طور متوسط تا 7 درصد کاهش اشتغال را متحمل شوند.


کریشنا سرینیواسان، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "افزایش نااطمینانی تجاری و اقدامات محدودکننده‌تر، در نهایت تکه تکه شدن جهان را تشدید می کند."


او گفت: "آسیا در خطر از دست دادن چیزهای زیادی است، زیرا یک بازیگر کلیدی در زنجیره تامین جهانی است و در دنیایی پراکنده، بیش از هر کس دیگری در خطر از دست دادن است."


نشانه هایی از تجزیه جهانی در طول جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در سال 2018 ظاهر شد. اما علائم نگران کننده تری مانند جنگ روسیه و اوکراین پس از آن ظاهر شد. صندوق بین‌المللی پول گفت تحریم‌های روسیه بر عدم اطمینان بیشتر در مورد روابط تجاری افزوده است.


صندوق بین‌المللی پول گفت، عدم قطعیت سیاست‌ها در مورد تجارت، نه فقط خود محدودیت‌ها، می‌تواند فعالیت اقتصادی را مختل کند زیرا شرکت‌ها استخدام و سرمایه‌گذاری را متوقف می‌کنند و شرکت‌های جدید ورود به بازارها را به تعویق می‌اندازند.


طبق اظهار این صندوق، تأثیر تکه تکه شدن تجارت برای بازارهای نوظهور در آسیا و برای شرکت هایی با بدهی بالا بیشتر است. این صندوق اضافه کرد در حالی که تحقیقاتش بر تأثیر پراکندگی بر تجارت متمرکز است، اما این امر می‌تواند جنبه‌های منفی دیگری مانند "گسست روابط مالی"، داشته باشد.


صندوق بین‌المللی پول گفت: "تجزیه مالی ممکن است منجر به هزینه‌های کوتاه‌مدت ناشی از بازگشایی سریع موقعیت‌های مالی، و هزینه‌های بلندمدت ناشی از تنوع کمتر و رشد کندتر بهره‌وری به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شود."


به گزارش فولاد ایران، این نهاد بین‌المللی از کشورها می‌خواهد که محدودیت‌های تجاری مضر را کنار بگذارند و از طریق اطلاع ‌رسانی شفاف‌تر اهداف سیاست، عدم اطمینان را کاهش دهند.


منبع: CNBC

۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۴۰۶
کد خبر : ۶۳,۲۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید