به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 44 سال ۲۰۲۲

گزارش هفته 44 سال ۲۰۲۲
شماره 639

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد در چین پس از روند نزولی اخیر با بهبود جزیی قیمت فولاد کمی خود را بالا کشید و از 82.5 دلار به 83.75 دلار هر تن سی اف آر رسید. ولی به طور کلی بازار سنگ آهن دوران بدی را می گذراند و تا زمانی که اقتصاد چین تغییر جدی نداشته باشد امیدی به بهبود چشمگیر در بازار سنگ آهن نیست.
به نظر تحلیلگران بسیاری احتمالا روند نزولی بیشتری برای بازار سنگ آهن در پیش است، زیرا هنوز مشخص نیست قرنطینه‌های کووید در چین به پایان می رسد یا خیر و طرح کلی دقیقی از اقدامات اقتصادی برای تقویت اقتصاد چین وجود ندارد.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته بازارهای قراضه نزولی بودند. در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین 80-20 تا 6 دلار افت داشته به 354 دلار هر تن سی اف آر رسید. جو بازار همچنان منفی است و قیمت مورد نظر خریداران بین 345 تا 348 دلار است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن افت شدیدی داشته از 344 دلار به 321 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با 11 دلار افت به 394 دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود 500 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که 5 تا 10 دلار کاهش قیمت داشت. در بازار واردات چین بیلت تا 5 دلار افت داشته به 435 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت تا 2 دلار افت داشته 482 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 515 دلار به 491 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت.  
بیلت صادراتی ایران نیز از  477.5 دلار هر تن فوب به 468 دلار رسید.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: بیلت میل به نزول داشت ولی به لطف افزایش نرخ ارز در آخر هفته بهبود یافت.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از 558 دلار به 544 دلار هر تن فوب رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه از 659 تا 665 دلار به 645 دلار هر تن فوب کاهش داشت.  میلگرد صادراتی سی آی اس نیز افت کمتر از یک درصدی داشته 532.5 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 985 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 10 یورو ارزان تر شده 850 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد
فولاد ایران: روند قیمت میلگرد ثابت بود و افزایش نرخ ارز کمی قیمت را بالا برد. قیمت میلگرد با توجه به میانگین قیمت شمش در بازار به کف خود رسیده و پایین تر آمدن آن باعث توقف تولید می شود.

تیرآهن

فولاد ایران: به لطف هدایت ذوب آهن تیرآهن با ثبات قیمت روبرو شد.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس تا 5 دلار افت داشته 560 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 535 تا 543 دلار به 514 تا 526 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 10 یورو افت داشته 650 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 40 دلار کاهش داشته 700 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس 35 دلار ارزان تر شده 445 دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق در بازار ایران

گرم
فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 202000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 208000 ریال رسید. ورق مبارکه با بازار آرامی روبرو بود روز سه شنبه خبر توقف یک بازرگان بازار را مبهوت کرد. عده ای نگران این که  این اتفاق برای آینده تکرار شود دست از معامله برداشتند و بازار با افزایش قیمت ارز ایستاد و سقوط نکرد.


اکسین

فولاد ایران: با هدایت عرضه و مقاومت کارخانه قیمت ورق اکسین تغییری نکرد.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد همچنان ثابت ایستاده و محدودیت عرضه بازار را با ثبات نگه داشته است.

گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه بازار آرامی داشت. افزایش نرخ ارز اجازه افت قیمت را نداد.

تحلیل هفته
فولاد ایران: امیدها به بازار چین در حال بهبود است، تقدم اقتصاد به  کرونا و سیاست های دولت چین دلیل اصلی این مطلب است. اما این هفته افت تقاضا قیمت شمش و اسلب را در دنیا پایین آورد. در ایران قیمت ها به کف خود رسیده و پایین تر آمدن آن به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد انجامید. تولید کننده های فولاد 6 ماهه اول سال را بد سپری کردند و امید به ماه های پیش رو دارند ولی فروش های اعتباری فضای بازی را محدود کرده است. دولت یا باید تسهیلات بانک ها را باز کند یا نرخ ارز را بالا ببرد، هردو حالت به تورم منجر خواهد شد‌ ولی نه می شود بانک ها را بیش از این معطل کرد، نه سیستم دو نرخی ارز می تواند پایدار بماند. در هر حال هرچه دولت بیشتر این دو را عقب می اندازد کسری بودجه بیشتر می شود و الزام به انجام آنها تورم بعدی را بزرگتر خواهد کرد، این مطلب در بیست سال گذشته بارها تجربه شده است.

تقاضای فولاد در دنیا در  شرایط خوبی نیست این امر می تواند وضعیت تولید را در داخل وخیم تر کند. سیاست سرکوب نرخ ارز و وصل کردن آن به بورس کالا این محدودیت را تشدید می‌کند. رای اخیر دیوان عدالت اداری که جمعه در کانال ها قرار گرفت دو معنا داشت  اول خرید و صادرات فولاد برای همه آزاد است. این بند قبلاً با مخالفت تولیدکننده ها روبرو شده بود ولی به نتیجه نرسید، با این رای، بورس کالا باید نرخ بازار متشکل ارزی را مبنای قیمت بورس قرار دهد این به معنای آن است که قیمت پایه بورس باید تا 20 درصد افزایش یابد حال آنکه قیمت امروز بورس در مورد مقاطع 5 درصد بالاتر از بازار است در هر حال سیاست تک نرخی کردن ارز ناگزیر باید اتفاق بیفتد چون سیاست دو نرخی ارز به نفع اقتصاد نیست و قابل دوام هم نمی باشد.


نکته دوم که شاید کمتر به آن توجه شد، می گوید " واحدهای تولیدی داخلی الزامی به الویت تامین نیاز داخلی نسبت به صادرات ندارند " بنابراین ضوابط بورس کالا مبنی بر الویت عرضه به بازار و صادرات مازاد محصول از بین خواهد رفت.


در واقع رای دیوان عدالت اداری بورس کالا را مجبور می کند دست از سهمیه بندی و ضوابط دست و پا گیر عرضه بردارد و از طرف دیگر نرخ ارز بازار متشکل ارزی را بپذیرد.

شاید از نظر عده ای این رای مساله آفرین باشد اما در یک بازه سه ماهه باعث افزایش شدید صادرات خواهد شد و بازار بی رمق داخلی را که شدیدا از ضعف تقاضا در رنج است تکان خواهد داد. اما مهمترین مساله این رای تاثیر گذاری آن روی مواد اولیه است. در حال حاضر گندله و کنسانتره زیادی روی زمین مانده و کارخانه های تولید کننده را درگیر زیان کرده است تغییر نرخ ارز به کمک آنها خواهد آمد و باعث افزایش صادرات آنها خواهد شد از طرف دیگر در طول سال های گذشته کارخانه های بزرگ مثل مبارکه و فولاد خوزستان کانال های صادراتی خودشان را سازمان دهی کرده اند. در صورت اجرای این دوبند یعنی تک نرخی کردن ارز و آزاد سازی صادرات کارخانه های بزرگ فقط به صادرات مشغول خواهند شد و کارخانه های کوچک که بسیاری از آنها با کاهش ظرفیت به کار مشغول هستند و یا تعطیل می باشند به بازار داخلی خواهند پرداخت و بازار را متعادل خواهند کرد. محققا یک تلاطم در انتظار بازار فولاد خواهد بود مثل صنعت مرغ و تخم مرغ. دولت باید واقعیت های اقتصادی را بپذیرد یا شاهد ورشکستگی و توقف تولید فولاد باشد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۸۴۳
کد خبر : ۶۳,۳۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید