به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیوند اقتصادی ناگسستنی چین و ایالات متحده

پایگاه خبری فولاد ایران – در اوایل این قرن، کسب ‌و کارهای آمریکایی پس از الحاق این کشور به سازمان تجارت جهانی در چین انباشته شدند. اما رشد اقتصادی حیرت‌انگیز چین، جاه‌طلبی‌های آن برای دستیابی به برتری تکنولوژیک جهانی و حرکت رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ به سمت ناسیونالیسم قاطع‌تر، اجماع واشنگتن را از بین برده است. امروز، دولت امنیتی ایالات متحده دوباره بر نیروهای بازار برتری دارد.


در حال حاضر، واشنگتن در تلاش است تا در برابر این ایده که وارد جنگ سرد با چین شده است مقاومت کند، اما اقدام دولت ایالات متحده در 7 اکتبر برای اعمال کنترل های گسترده بر صادرات نیمه هادی های پیشرفته به چین مطمئناً نشان می دهد که ایالات متحده چقدر در کاهش بیشتر ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت فناوری جدی شده است.


چین ممکن است به ویژه در برابر فشار بر تراشه ها آسیب پذیر باشد، اما برخی از استراتژیست های ایالات متحده فکر می کنند که دولت از این هم فراتر خواهد رفت.

مارتین راسر، کارشناس ارشد مرکز یک اندیشکده امنیت آمریکایی، می‌گوید: "من منتظر اقدامات بعدی مشابه حرکت ۷ اکتبر در زمینه‌های دیگر مانند علم اطلاعات کوانتومی، بیوتکنولوژی و حتی بیشتر در زمینه هوش مصنوعی هستم."


در حالی که رویکرد سختگیرانه واشنگتن پکن را متزلزل می کند، اما برخی از شرکت‌های آمریکایی را که نیز که در چین فعال هستند را نیز ناامید می‌کند. چندین شرکت فناوری آمریکایی بازارهای صادراتی با ارزش، اگر چه نسبتا کوچک، در چین را از دست خواهند داد.


محدودیت‌های واشنگتن ممکن است اثرات منفی بیشتری داشته باشد. تولیدکنندگان خارجی ممکن است قطعات آمریکایی را از محصولات خود حذف کنند تا تحریم واشنگتن را کنار بگذارند و به فروش خود به چین ادامه دهند.


سیل اخیر یارانه های دولتی در بخش تراشه ها در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال تجدید تولید تراشه هستند نیز ممکن است نوسانات چرخه ای در صنعت را تشدید کند و سودآوری را کاهش دهد. تجاوز ایالات متحده به جاه طلبی های چین برای توسعه صنعت تراشه به ایجاد یک رقیب قدرتمند آینده کمک می کند، حتی ممکن است چین را به انتقام بکشاند.


به گزارش فولاد ایران، پکن بر روی عناصر کمیاب که برای هر وسیله الکتریکی حیاتی است، سلطه دارد. در آینده قابل پیش‌بینی، ایالات متحده به شدت به تایوان برای تامین تراشه‌های پیشرفته‌اش وابسته خواهد بود، و این جزیره را در برابر محاصره پکن، آسیب‌پذیر خواهد کرد.


اما آنچه در رابطه بین ایالات متحده و چین قابل توجه است، میزان وابستگی متقابل اقتصادی آنها به یکدیگر است. در سال 2021، ایالات متحده همچنان بیش از هر کشور دیگری از چین کالا وارد کرد و بیش از هر کشور دیگری، حتی کانادا و مکزیک، کالا به چین صادر کرد.


اگر جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی یکی از تخریب های تضمین شده دوجانبه بود، پس زمینه اقتصادی در هر جنگ سرد بین ایالات متحده و چین باقی می ماند.


ریچارد کرامر، تحلیلگر ارشد، می گوید، شرکتی که بیش از همه نمونه درگیر جنگ سرد بین دو کشور را نشان می دهد، اپل است. واشنگتن در موقعیتی نیست که به با ارزش‌ترین شرکت در بازار سهام ایالات متحده، با 18 درصد از فروش و اکثر وابستگی‌های زنجیره تأمین خود در چین، بگوید که فعالیت‌های خود در چین را تعطیل کند.

همچنین پکن قرار نیست شاهد توقف فروش ۷۴ میلیارد دلاری اپل در چین باشد و به مردم چین بگوید که آیفون‌هایشان آخرین آیفونی است که تا به حال می‌خرند.


از نظر تاریخی، انگیزه های ملی گرایانه نسبت به تقلا کردن منطق اقتصادی اولویت داشته اند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۴۴۵
کد خبر : ۶۳,۳۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید