به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بهبود روابط اقتصادی آمریکا و چین

پایگاه خبری فولاد ایران – در اولین اجلاس سران ایالات متحده و چین تحت دولت جدید بایدن در مارس 2021 سخنان غیردیپلماتیک رد و بدل شد و روابط پرتنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان که با جنگ تجاری دست و پنجه نرم می کرند را بدتر کرد.


از آن زمان، روابط بین ایالات متحده و چین به ویژه پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت، سردتر شد. به همین دلیل انتظارات از دیدار روز دوشنبه بین جو بایدن، رئیس جمهور و شی جین پینگ، رهبر چین در حاشیه نشست سران گروه 20 بسیار پایین بود.


اما در کمال تعجب، این نشست تصاویر تلویزیونی از مقامات خندان، دست دادن و تعهد به بازگشایی خطوط ارتباطی در مورد مسائل فوری جهانی را به نمایش گذاشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که با همتایان چینی خود در اجلاس سال 2021 در آلاسکا به مبارزه پرداخته بود، اکنون انتظار می رود سال آینده به چین سفر کند.


تحلیلگران می گویند این نشست می تواند زمینه را برای روابط قوی تر بین قدرت های بزرگ اقتصادی جهان فراهم کند. در نتیجه، بازارهای سهام در سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ رشد کردند و سهام غول های فناوری مانند علی بابا در روز سه شنبه افزایش یافتند.


بایدن پس از این دیدار سه ساعته، آن را یک گفتگوی باز و صریح توصیف کرد و گفت که قصد دارد روابط چین را «مسئولانه» مدیریت کند. بایدن به خبرنگاران گفت: "ما به شدت رقابت خواهیم کرد، اما من به دنبال درگیری نیستم."


شی نیز در بیانیه‌ای گفت که دو کشور باید از «تقابل و درگیری» جلوگیری کنند. او افزود که هر دو طرف به گفت وگوها بر اساس تفاهمات مشترکی که در حال حاضر وجود دارد ادامه خواهند داد و برای توافق زودهنگام تلاش خواهند کرد.


به گزارش فولاد ایران، این پیام ها مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت. شاخص هانگ سنگ (HSI) هنگ کنگ روز سه شنبه نزدیک به 4 درصد افزایش یافت و در مسیر ثبت سومین روز متوالی رشد قرار گرفت. شاخص کامپوزیت شانگهای چین نیز 1.6 درصد افزایش یافت در حالی که شاخص شنژن 2.1 درصد رشد کرد.


منبع: CNN

۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۴۱۳
کد خبر : ۶۳,۴۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید