به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

استقلال سازندگان تراشه‌های آسیای شرقی از چین

پایگاه خبری فولاد ایران – با توجه به نگرانی‌ها در مورد سرعت مدرن‌سازی نظامی پکن، به نظر می‌رسد بازیگران اصلی زنجیره تامین نیمه‌رساناها در شرق آسیا، جدا شدن از چین در صنایع پیشرفته شامل فناوری‌های حساس را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.


به گزارش فولاد ایران، ایالات متحده رهبری ایجاد یک اتحاد تراشه با تایوان، کره جنوبی و ژاپن را برای افزایش امنیت اقتصادی در مورد بحران احتمالی تراشه های جهانی در صورت وقوع احتمالی بین تایوان و چین بر عهده می گیرد. ژاپن، زمانی پیشرو در صنعت تراشه های جهانی بود اما اکنون پس از تولیدکنندگان برجسته مانند تایوان و کره جنوبی، به تولید و فروش تراشه های نسل 2 نانومتری چشم دوخته است.


در جریان اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که روز شنبه در بانکوک به پایان رسید، پس از تشدید کمبود تراشه‌ها در اثر تهاجم روسیه به اوکراین، به موضوع انعطاف‌پذیری زنجیره تامین این محصول پرداخته شد.


در ماه اکتبر، وزارت بازرگانی ایالات متحده فهرست گسترده‌ای از کنترل‌های صادراتی جدید را اعلام کرد که صنایع تراشه‌ها و ابررایانه‌های چین را هدف قرار می‌دهد، اقدامی که تحلیلگران می‌گویند قصد دارد توانایی پکن را برای خرید و تولید تراشه‌های خاص مورد استفاده در برنامه‌های نظامی محدود کند.


اگرچه چین برخی از تراشه ها را تولید می کند، اما کارخانه های ریخته گری آن قادر به تولید پیشرفته ترین تراشه ها نیستند. پکن به شدت به تراشه های پیشرفته مورد نیاز برای نوسازی ارتش خود و همچنین نرم افزارها و ابزارهای ایالات متحده به تایپه وابسته است.


جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده گفت که واشنگتن از متحدان خود خواسته است تا از کنترل صادرات ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری های نیمه هادی پیشرفته و اعمال محدودیت های مشابه پیروی کنند. وزیر اقتصاد تایوان، وانگ می‌هوا، گفت که شرکت های تایوانی از کنترل صادرات ایالات متحده تبعیت خواهند کرد.


ماریکو توگاشی، محقق سیاست امنیتی و دفاعی ژاپن در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن، در مصاحبه‌ای گفت که جدایی کامل از چین بعید است، اما جدایی گزینشی در حوزه‌های خاصی که شامل فناوری حساس است، چیزی شبیه به هدایت دقیق اعتصاب، پیشرفت خواهد کرد.


ایچیرو اینوئه، استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی مطالعات سیاست در کوانسی گاکوین، در یک مصاحبه جداگانه گفت با توجه به اندازه اقتصاد چین، که عمیقاً در بسیاری از عناصر اقتصاد جهانی گنجانده شده است، برای اکثر اقتصادها دشوار است که به طور کامل روابط خود را با چین قطع کنند.


حمله روسیه به اوکراین و اختلال در زنجیره تامین تراشه‌ها، نگرانی‌هایی را در مورد اینکه اگر چین بخواهد تایوان را به زور تصرف کند چه اتفاقی خواهد افتاد، برانگیخته است.


از زمانی که ارتش چین تمرینات گسترده ای را در اطراف جزیره دموکراتیک خودگردان برگزار کرد، از جمله پرتاب موشک های بالستیک که پنج مورد از آنها برای اولین بار به منطقه اقتصادی انحصاری ادعا شده ژاپن در دریای چین شرقی سقوط کرد و سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه در ماه اوت، تنش ها افزایش یافته است.


رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، که سومین دوره پنج ساله بی سابقه ریاست حزب حاکم کمونیست را در اکتبر به دست آورد، استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن تایوان را که پکن آن را استانی مرتد می داند، رد نکرده است.


تایوان 65 درصد از نیمه هادی های جهان و تقریبا 90 درصد تراشه های پیشرفته را تولید می کند. این تراشه‌ها تقریباً در تمام فناوری‌های مدرن امروزی، از جمله دستگاه‌های پزشکی و تجهیزات مخابراتی، و همچنین زیرساخت‌های حیاتی که عملکرد جامعه را حفظ می‌کنند، استفاده می‌شوند.


در حاشیه نشست گروه 20 که هفته گذشته در اندونزی برگزار شد، شی و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد موضوع تایوان به شدت بحث کردند.


منبع: Japan Times

۳۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۴۳۴
کد خبر : ۶۳,۵۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید