به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا یک مرکز گاز در ترکیه برای اروپا خوشایند خواهد بود؟

پایگاه خبری فولاد ایران – ماه گذشته رسانه های جهانی گزارش دادند که روسیه و ترکیه در حال مذاکره برای ایجاد یک هاب گاز در ترکیه هستند. این کشور که یکی از بزرگترین خریداران گاز روسیه بود، یک انتخاب طبیعی برای تغییر مسیر بخشی از گازی که اکنون از اروپا رفته بود، انجام داد.


با این حال، بلافاصله تردیدهایی به وجود آمد که آیا این ایده خوبی است یا خیر. به گفته برخی از تحلیلگران، ایده یک هاب گاز جدید در ترکیه بیهوده است زیرا بزرگترین بازار گاز در مجاورت ترکیه اروپا است و اروپا نمی خواهد گاز روسیه را بخرد.


به گزارش فولاد ایران، در آینده نزدیک، اروپا نمی تواند بدون گاز روسیه دوام بیاورد. با این حال، به این فکر است که این وابستگی ناخوشایند را با تغییر به منابع دیگر کالا، عمدتاً به شکل گاز طبیعی مایع، از بین ببرد.


آلمان این هفته با بستن قرارداد بلندمدت با قطر برای عرضه سالانه 2 میلیون تن LNG که از سال 2026 برای مدت 15 سال آغاز می شود، گامی تاریخی در این راستا برداشت. با این حال، این مقدار نشان دهنده کسری از تقاضای گاز آلمان است، بنابراین آلمان باید به دنبال منابع جدید LNG باشد.


با این حال، برخی معتقدند که هاب گاز ترکیه راهی مناسب برای ادامه فروش گاز روسیه به اروپا بدون روس نامیدن آن خواهد بود، این از نظر سیاسی برای نخبگان سیاسی اروپا خوشایند خواهد بود. برای ترکیه، این هاب فرصتی برای افزایش نفوذ منطقه‌ای خود در مسائل انرژی خواهد بود و به طور بالقوه تبدیل به شریان گازی بزرگ برای اروپای نیازمند انرژی خواهد شد که به زودی باید این واقعیت را درک کند که نمی‌تواند به تنهایی از طریق واردات LNG زندگی کند.


البته راه اندازی یک مرکز به اندازه‌ای که روسیه و ترکیه درباره آن بحث می‌کنند، کاری پرهزینه خواهد بود و سرمایه‌گذاری هنگفتی را می طلبد. ممکن است این پروژه هرگز از مرحله برنامه ریزی فراتر نرود، همانطور که در مورد بسیاری از پروژه های بزرگ اتفاق می افتد. با این حال، این واقعیت باقی می ماند که اروپا به گاز نیاز دارد و آماده است در اولویت های سیاسی خود در زمانی که امنیت انرژی در خطر است، تجدید نظر کند.


منبع: Oilprice

۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۶
تعداد بازدید : ۲۱۰
کد خبر : ۶۳,۶۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید