به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مسیر متفاوت تولید نفت روسیه و اوپک

پایگاه خبری فولاد ایران – در حالی که تنها سه روز تا اجرای ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه مانده است، تولیدکنندگان نفت روسیه برخلاف همه انتظارات پیش می‌روند و بر اساس برخی گزارش‌ها در واقع تولید خود را در هفته‌های اخیر افزایش داده‌اند. این در حالی است که تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس با نادیده گرفتن درخواست های ایالات متحده برای پمپاژ بیشتر نفت خام، موافقت کردند تولید خود را در نوامبر 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. کاهش پیشنهادی در زمانی انجام شد که اوپک پلاس کاهش تولید را برای تثبیت بازارهای نفت خام در مواجهه با تقاضای جهانی در پاییز امسال ضروری تشخیص داد.


یک ماه بعد، نتایج واقعی کاهش پیشنهادی شروع به نمود کرد. بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید واقعی اوپک در ماه نوامبر به 29.01 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 710000 بشکه در روز کمتر از ماه اکتبر است. اگرچه طبق داده‌های رویترز، این گروه بیش از حد به هدف کاهش تولید خود عمل کرده است، این داده‌ها شامل روسیه نمی‌شود. روسیه که بر اساس آمار رسمی خود و داده های شرکت اطلاعات انرژی کپلر، کاملاً برخلاف انتظارات پیش می رود و در ماه نوامبر تولید خود را افزایش داده است.


پیش از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا که در هفته آینده است، روسیه در ماه نوامبر 10.9 میلیون بشکه در روز تولید کرد و در ماه گذشته صادرات خود را به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن افزایش داد. علیرغم داده‌های ضعیف مصرف در چین، آسیا در نوامبر 29.1 میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده است، در حالی که این رقم در اکتبر 25.6 میلیون بشکه و در سپتامبر 26.6 میلیون بشکه در روز بود.


اگرچه خریداران آسیایی به پیشنهاد سقف قیمت نفت گروه هفت نپیوسته‌اند، اما عدم اطمینان در مورد عرضه آتی نفت خام روسیه و توانایی تامین مالی و بیمه محموله‌های نفت خام روسیه نگرانی آنها را برانگیخته است. در واقع، عدم قطعیت مشخصه بازارهای انرژی در ماه دسامبر است. با نزدیک شدن به ممنوعیت واردات نفت خام روسیه، کاهش بالقوه تولید اوپک پلاس و بحث‌های جاری در مورد محدود کردن قیمت نفت و گاز روسیه، عرضه بازار پیچیده‌تر شده است.


به گزارش فولاد ایران، از روز یکشنبه، نشست اوپک پلاس، که بسیاری انتظار دارند منجر به تغییر سهمیه تولید شود، همچنان می‌تواند یک شگفتی صعودی به همراه داشته باشد. تقریباً یک هفته قبل از نشست، منابع ناشناس به رویترز گزارش دادند که انتظار دارند اوپک پلاس در زمانی که اتحادیه اروپا در حال بررسی سقف قیمت نفت روسیه بود، اقدامات بیشتری برای حمایت از قیمت نفت خام انجام ندهد. تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند که اوپک پلاس دوباره تولید خود را کاهش دهد تا تقاضای ضعیف در چین را جبران کند.


منبع: Oilprice

۱۳ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۰
تعداد بازدید : ۳۳۶
کد خبر : ۶۳,۷۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید