به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نیاز اروپا به یک طرح جامع صنعتی جدید

پایگاه خبری فولاد ایران – بحران جهانی انرژی تهدیدی برای وارد شدن  ضربه سنگینی به بخش های بزرگی از صنعت اروپاست و توانایی آن را برای رقابت در صحنه جهانی به شدت تضعیف کند. در عین حال، این منطقه مجبور است با پیامدهای اقدامات دیگر اقتصادهای پیشرو در سیاست‌های صنعتی خود دست و پنجه نرم کند. قانون کاهش تورم در ایالات متحده یک بازی را تغییر می دهد و صدها میلیارد دلار را برای ساختن انرژی و صنایع تولیدی آینده هدایت می کند. با این حال، ایالات متحده تنها نیست که چنین تلاش های بزرگی را دنبال می کند. چین در توسعه تولید داخلی فناوری های انرژی پاک جلوتر از منحنی بوده است، در حالی که کشورهایی مانند ژاپن، کره و هند نیز در حال افزایش سرمایه گذاری و حمایت در این مسیر هستند.


این امر مستلزم آن است که اتحادیه اروپا استراتژی صنعتی خود را با هدف قرار دادن اقتصاد منطقه برای رشد جدید در دهه های آینده ارزیابی کند. بسته Fit for 55 اتحادیه اروپا و طرح REPowerEU مسیر انتقال کلی انرژی پاک را در این بلوک مشخص کرده است. اما وسعت اقداماتی که در جاهای دیگر انجام می شود و پیامدهای عظیم بحران انرژی در اروپا، مستلزم یک استراتژی صنعتی جدید جسورانه است.


به گزارش فولاد ایران، قیمت گاز طبیعی که در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است، در مرکز بحران فعلی و تهدیدی برای صنعت اروپاست. بخش‌های پرمصرف انرژی آسیب می‌بینند، با تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها که فعالیت خود را متوقف کرده و حتی برای همیشه تعطیل می‌کنند.


صنایع عمده مصرف کننده گاز اروپا، از جمله مواد شیمیایی، فرآوری مواد غذایی، فولاد و کاغذ، ارزش اقتصادی بیش از 600 میلیارد دلار در سال تولید می کنند و تقریباً 8 میلیون کارگر را استخدام می کنند. این مناطق ممکن است بیشترین خطر را داشته باشند. قرار گرفتن در معرض هزینه های بالای انرژی چالش های گسترده تری را برای رقابت پذیری بخش صنعتی اروپا ایجاد می کند.


تا کنون، به نظر می رسد که در طول این سال پر فراز و نشیب، تا حدی به لطف اقدامات اضطراری دولت ها، به خوبی سازگار شده است. اما به یک طرح جامع برای آینده نیاز دارد که فراتر از حالت بقا باشد. حقیقت ناخوشایند این است که برای چندین دهه، مدل کسب و کار بسیاری از صنایع اروپایی مبتنی بر در دسترس بودن منابع فراوان و ارزان انرژی روسیه بود. این مدل کسب و کار زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد از بین رفت و برنمی گردد. قیمت بالای انرژی نیز یک پدیده موقتی نیست. اروپا اکنون در غیاب گاز روسیه با قیمت‌های ساختاری بالاتر واردات سوخت مواجه است. این یک سیگنال واضح است که منطقه نیاز به یافتن منابع جدید رقابتی یا خطر صنعتی زدایی دارد.


اگر اروپا می‌خواهد به عنوان یک قدرت صنعتی جهانی باقی بماند، باید نسبت به این وضعیت روشن‌تر باشد و در اقداماتی که انجام می‌دهد جسورانه عمل کند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۴۲۳
کد خبر : ۶۳,۷۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید