به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو

پایگاه خبری فولاد ایران – فدرال رزرو روز چهارشنبه یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد اما سرمایه گذاران امیدوارند این افزایش کمتر از چهار افزایش اخیر باشد. آنها احتمال افزایش نیم واحدی را می دهند.


فدرال رزرو در چهار جلسه گذشته (ژوئن، جولای، سپتامبر و نوامبر) نرخ بهره را سه چهارم واحد افزایش داد. این به دنبال دو افزایش کوچکتر نرخ بهره در اوایل سال جاری بود. نرخ بهره کلیدی کوتاه مدت بانک مرکزی که در ابتدای سال صفر بود، اکنون در محدوده 3.75 تا 4 درصد است.


به گزارش فولاد ایران، امید این است که فشارهای تورمی در نهایت به اندازه کافی شروع به کاهش کند که فدرال رزرو بتواند برای جلوگیری از سقوط اقتصاد به سمت افزایش کمتر حرکت کند. اما ممکن است داستان به این سادگی نباشد. دولت روز جمعه گزارش داد که معیار اصلی قیمت‌های عمده فروشی، یعنی شاخص قیمت تولیدکننده، طی 12 ماه گذشته تا نوامبر 7.4 درصد افزایش یافته است. این مقدار کمی بالاتر از نرخ مورد انتظار 7.2 درصد بود، اما کاهش قابل توجهی از افزایش 8 درصدی تا اکتبر داشت.

مادامیکه تورم یک مشکل باقی بماند، فدرال رزرو باید محتاطانه عمل کند.


کتی جونز، استراتژیست ارشد، گفت: "تورم احتمالاً به اوج خود رسیده است، اما ممکن است به سرعتی که مردم می‌خواهند کاهش نیابد." جونز نیز فکر می‌کند که فدرال رزرو این هفته تنها نیم واحد نرخ بهره را افزایش خواهد داد و ممکن است در اوایل سال 2023 تنها یک چهارم واحد آن را افزایش دهد.


مشکل این است که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری تاکنون تأثیر محدودی بر اقتصاد داشته است. بله، نرخ وام مسکن افزایش یافته و این به شدت به تقاضا برای مسکن آسیب وارد کرده است، اما بازار کار همچنان قوی است. دستمزدها در حال افزایش است و مصرف کنندگان همچنان خرج می کنند که این روند نمی تواند تا بی نهایت دوام بیاورد.


جونز گفت تأثیر تجمعی نرخ‌های بالاتر تازه شروع شده است، بنابراین فدرال رزرو باید کمی از سرعت خود پایین بیاید. او اضافه کرد: "احتمال رکود اقتصادی در حال افزایش است و پیش بینی های فدرال رزرو ممکن است منعکس کننده آن باشد. اما انتظار نمی رود فدرال رزرو تا سال 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز کند، بنابراین ممکن است برای بانک مرکزی جلوگیری از رکود خیلی دیر باشد."


منبع: CNN

۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۳۸۰
کد خبر : ۶۳,۸۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید