به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین در حال توسعه یوان دیجیتال برای محافظت از منافع خود

پایگاه خبری فولاد ایران - از زمان تهاجم به اوکراین به عنوان اولین درگیری فراملی مهم عصر دیجیتال، نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا ابزارهای مالی دیجیتالی در حال ظهور ممکن است نظم جهانی را تضعیف کنند و اثربخشی تحریم‌ها را محدود کنند، مطرح شده است.


جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، غرب را برانگیخت تا اقدامات تلافی‌جویانه گسترده‌ای را آغاز کند و چین به‌طور فزاینده‌ای باید به دنبال راه‌هایی برای حفاظت از منافع ملی خود باشد.


با در نظر گرفتن مجازات های اقتصادی اعمال شده توسط واشنگتن، دولت چین کاملاً حق دارد که بترسد. همه نگاه ها به رهبران آن است که به طور گسترده به عنوان چالش گران نظم به اصطلاح جهانی شناخته می شوند.


بسیاری از قانونگذاران غربی ادعا کردند که ارزهای رمزنگاری شده می توانند بدون نیاز به هیچ واسطه یا پشتیبانی سوئیفت، امکان تراکنش را فراهم کنند. در واقع، از زمان قطع ارتباط روسیه با این سیستم پرداخت، تجارت بین روبل روسیه و بیت کوین افزایش یافته است.


اما چین رمزارزها و بلاک چین غیرمتمرکز را ممنوع کرده و در عوض تصمیم به توسعه یوان دیجیتال گرفت که توسط بانک مرکزی آن حمایت می‌شود. پول، به جای حساب بانکی در یک کیف پول دیجیتال ذخیره می شود و هدف آن جایگزینی پول نقد در گردش است.


رهبری چین می‌خواهد از این فناوری بر اساس شرایط خود استفاده کند تا با اهداف اقتدارگرایانه خود مطابقت داشته باشد. تحلیلگران موافق هستند که رویکرد دولت چین به فناوری‌های دیجیتال گسترده است و هدف آن رسیدن به هدف خود برای تبدیل شدن به رهبر صنعت جهان است، در حالی که خود این فناوری به طور فزاینده‌ای به یک عرصه کلیدی در رقابت با ایالات متحده تبدیل شده است.


چین با هدف خود برای تضعیف سلطه دلار و با پشتیبانی قوی از بخش ارزهای دیجیتال می‌تواند یک تغییر بازی ایجاد کند و به معامله‌گران تشنه ریسک این امکان را بدهد تا وارد بازاری شوند که دلار را به عنوان یک روش پرداخت رد می‌کند.


اما این کشور مسیر آهسته بین المللی کردن ارز خود را انتخاب کرده است و معتقد است که اگر محبوبیت آن افزایش یابد، ممکن است افراد بیشتری تشویق شوند تا از یوان دیجیتال به عنوان ارزی برای پرداخت در سراسر جهان استفاده کنند.


به گزارش فولاد ایران، چین در تلاش برای کاهش اتکا به سیستم مالی تحت تسلط دلار آمریکا، اکنون در تلاش است تا از موقعیت تجاری خود استفاده کند و پرداخت صورتحساب ها را با یوان دیجیتال تحریک کند. بین المللی شدن سریع یوان چیزی است که چین از نظر سیاسی تمایلی به آن ندارد زیرا می خواهد تجارت آن را در پهنای باند تنظیم شده ادامه دهد.


علیرغم تلاش های شدید چین برای بین المللی کردن پول خود، یوان همچنان در رتبه پایین تری از سایر ارزهای ذخیره اصلی جهان قرار دارد. علاوه بر این، سادگی استفاده از یک ارز در سراسر جهان، جذابیت و کاربرد آن را مشخص می کند.


اساساً، کالاهای مهمی مانند نفت به دلار آمریکا معامله می‌شوند و تا زمانی که قیمت‌های آن‌ها به این شکل قیمت‌گذاری شود، امکان ایجاد یک ارز جدید در بازار جهانی بسیار کم است.


در بخش پرداخت های خارجی، 40 درصد از پرداخت ها به دلار و تنها 1.76 درصد به یوان انجام می شود که تفاوت در جذابیت و قابلیت استفاده ارز را برجسته می کند.

اگرچه به نظر می رسد یوان دیجیتال سرمایه گذاری امیدوارکننده ای برای چین باشد، اما توانایی کمی برای به چالش کشیدن سلطه دلار و تسلط بر سیستم پرداخت بین المللی دارد.


منبع: Japan Times

۲۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۴۴۸
کد خبر : ۶۳,۸۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید