به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم‌انداز بازار کومودیتی ها وچالش‌های پیش رو

چشم‌انداز بازار کومودیتی ها وچالش‌های پیش رو

 

پایگاه خبری فولاد ایران – با تهاجم روسیه به اوکراین بازارها با دگرگونی شدیدی روبرو شدند و پیش بینی قیمت کومودیتی ها عملاً بیهوده به نظر رسید و تمام انتظارات قبلی تا حد زیادی به سرانجام نرسیدند. با این وجود، تحلیلگران در این موقع از سال بی تابانه طبق روال پایانی هر سال به پیش‌بینی‌های جدید خود ادامه می دهند با این امید که این بار طالع بینی هایشان درست از آب درآید.


نمی‌توان منکر این حقیقت شد که چنین برآوردها و پیش‌بینی‌هایی، تمرینی عالی برای بررسی و شناسایی روند بازارهایی است که ممکن است در سال پیش رو ادامه یابند یا از بین بروند. اولین چیزی که در مورد سال 2022 باید به آن توجه کرد این بود که در حالی که قیمت کومودیتی ها با حمله روسیه در فوریه به اوکراین با شوک بزرگی روبرو شد، بسیاری از کومودیتی ها دارند سال را با تغییرات اندک یا کمی ضعیف تر از جایی که سال 2021 را به پایان رساندند، تمام می کنند. البته استثناهای قابل توجه زغال سنگ حرارتی و گاز مایع هستند که از تحولات اوکراین و تحریم های روسیه تاثیر زیادی گرفتند. قیمت گاز تاکنون در سال 2022 تا 12.4 درصد و زغال سنگ حرارتی تا 35.5 درصد رشد داشته است.


سوالی که مطرح می شود این است که برای سال 2023 نیز این بازارها در تنگنا و با قیمت های بالا باقی خواهند ماند یا خیر. اگر درگیری در اوکراین به یک بن‌بست طولانی تبدیل شود و مذاکرات به نتیجه روشنی نرسد، این احتمال وجود دارد که بازار به‌تدریج خود را با شرایط جدید وقف دهد. همانطور که بازار نفت توانسته خود را وقف دهد و حال نسبت به اواخر سال 2021 تغییر چندانی ندارد و در محدوده 80 دلار است در حالی که تا نزدیکی 140 دلار هم رسیده بود.


اگر گزینه اثرگذاری وقایع اوکراین بر بازارهای جهانی کومودیتی ها حذف شود، محرک احتمالی بازار نفت ترس از رکود بیشتر اقتصاد جهانی خواهد بود. در حالی که فاکتور وضعیت بازار چین و شیوع مجدد کرونا نیز مطرح است.


به نظر می رسد اقتصاد جهانی برای سال 2023 وضعیت راکدی داشته باشد؛ زیرا بانک های مرکزی به ماموریت خود برای تشدید سیاست های پولی برای مبارزه با تورم ادامه می دهند، اما اینکه آیا این به رکودی تمام عیار منتهی می شود هنوز مشخص نیست.


در سایر بازارهای کومودیتی، چین سهم بزرگی از کل بازار سنگ‌آهن، مس و فلزات به اصطلاح انرژی جدید مانند لیتیوم و نیکل دارد.


به گزارش فولاد ایران، برخلاف گاز و زغال‌سنگ، بازار فلزات در سال 2022 با توجه به ضربه‌های ناشی از درگیری در اوکراین، با مشکلات مواجه شده‌اند. سنگ‌آهن خلوص 62 درصد کاهش 8.7 درصدی، میلگرد در بازار بورس شانگهای 3.1 درصد کاهش، مس معامله شده در بورس لندن نیز 14.8 درصد کاهش یافته است و آلومینیوم 15.4 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. استثناعا لیتیوم با افزایش تقاضا از سوی خودروسازان و تولید کنندگان باتری، تا 132 درصد در سال جاری افزایش قیمت داشته است.


در حالی که سال 2022 عمدتاً داستان ضرورت سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ و گاز طبیعی داغ بوده است، این احتمال وجود دارد که با افزایش قیمت‌ها و مشکلات بخش عرضه، حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید سرعت گیرد. در تئوری، این امر بازاری صعودی برای مس، لیتیوم، نیکل و حتی فولاد و سنگ‌آهن ایجاد می‌کند، اما خطر پیش روی سال 2023 این است که رکود اقتصاد جهانی بر چشم انداز مثبت بلندمدت غلبه کند.


منبع: mining.com
ترجمه: مونا تابان

۳۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۴۶۴
کد خبر : ۶۳,۹۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید